Zobrazit minimální záznam

Mental development of children with low birth weight
dc.contributor.advisorPtáček, Radek
dc.creatorŠvandová, Lucie
dc.date.accessioned2022-04-20T10:33:36Z
dc.date.available2022-04-20T10:33:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172284
dc.description.abstractIntroduction: There is a high prevalence of cognitive and socioemotional dysfunction and disorders in very low birth weight (VLBW <1500 g) and extremely low birth weight (ELBW <1000 g) children. These findings raise concerns and questions about the level of mental development of these children, not only in early childhood but also during school age, adolescence and adulthood. Methods: Socioemotional and cognitive development was assessed in 118 children with VLBW or ELBW and 101 children with normal birth weight (≥ 2 500 g), aged 5 to 9 years. The test battery contained selected subscales from the Intelligence and Development Scales (IDS) and the Developmental Neuropsychological Assessment - second edition (NEPSY-II). Parents were administered Behaviour Rating Inventory of Executive Function (BRIEF), and an anamnestic interview as well as observation was also conducted. Results: A statistically significant difference in cognitive and socioemotional development between children with VLBW/ELBW and children with normal birth weight. The IQ score of children with normal birth weight was on average 12.98 points higher. These children also perform better results than children with VLBW/ELBW in all subtests of the IDS and NEPSY-II. Parents did not evaluate impaired executive function. Conclusion: Among...en_US
dc.description.abstractÚvod: U dětí s velmi nízkou porodní hmotností (VNPH, < 1 500 g) a extrémně nízkou porodní hmotností (ENPH, < 1 000 g) je zvýšená prevalence kognitivních a socioemočních oslabení a poruch. Tato zjištění vzbuzují obavy a otázky týkající se úrovně mentálního vývoje těchto dětí, a to nejen v raném dětství, ale také v období školního věku, dospívání a dospělosti. Metody: Socioemoční a kognitivní vývoj byl hodnocen u 118 dětí s VNPH nebo ENPH a 101 dětí s normální porodní hmotností (≥ 2 500 g) ve věku 5 až 9 let. Testová baterie obsahovala vybrané subtesty z Inteligenční a vývojové škály (IDS) a z Developmental Neuropsychological Assessment II (NEPSY-II). Rodičům byla administrována Škála hodnocení exekutivních funkcí u dětí (BRIEF), proběhl anamnestický rozhovor a pozorování. Výsledky: Mezi dětmi s VNPH/ENPH a dětmi s normální porodní hmotností byl zjištěn statisticky významný rozdíl v kognitivním i socioemočním vývoji. IQ dětí s normální porodní hmotností bylo v průměru o 12,98 bodu vyšší. Taktéž dosahovaly lepších výsledků než děti s VNPH/ENPH ve všech subtestech metod IDS i NEPSY-II. Rodiče u svých dětí nehodnotili oslabení v oblasti exekutivních funkcí. Závěr: U dětí s VNPH/ENPH ve věku 5 až 9 let ukázaly výsledky v porovnání s dětmi s normální porodní hmotností oslabení v kognitivní a socioemoční...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, 1. lékařská fakultacs_CZ
dc.subjectkognitivní vývojcs_CZ
dc.subjectsocioemoční vývojcs_CZ
dc.subjectvelmi nízká porodní hmotnostcs_CZ
dc.subjectextrémně nízká porodní hmotnostcs_CZ
dc.subjectcognitive developmenten_US
dc.subjectsocioemotional developmenten_US
dc.subjectvery low birth weighten_US
dc.subjectextremely low birth weighten_US
dc.titleMentální vývoj dětí s nízkou porodní hmotnostícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-03-29
dc.description.departmentPsychiatrická klinika 1. LF UK a VFNcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychiatry First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Pragueen_US
dc.description.faculty1. lékařská fakultacs_CZ
dc.description.facultyFirst Faculty of Medicineen_US
dc.identifier.repId197310
dc.title.translatedMental development of children with low birth weighten_US
dc.contributor.refereeFischer, Slavomil
dc.contributor.refereeMyšková, Lucie
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineLékařská psychologie a psychopatologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineMedical Psychology and Psychopathologyen_US
thesis.degree.programLékařská psychologie a psychopatologiecs_CZ
thesis.degree.programMedical Psychology and Psychopathologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs1. lékařská fakulta::Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFNcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFirst Faculty of Medicine::Department of Psychiatry First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Pragueen_US
uk.faculty-name.cs1. lékařská fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFirst Faculty of Medicineen_US
uk.faculty-abbr.cs1.LFcs_CZ
uk.degree-discipline.csLékařská psychologie a psychopatologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enMedical Psychology and Psychopathologyen_US
uk.degree-program.csLékařská psychologie a psychopatologiecs_CZ
uk.degree-program.enMedical Psychology and Psychopathologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csÚvod: U dětí s velmi nízkou porodní hmotností (VNPH, < 1 500 g) a extrémně nízkou porodní hmotností (ENPH, < 1 000 g) je zvýšená prevalence kognitivních a socioemočních oslabení a poruch. Tato zjištění vzbuzují obavy a otázky týkající se úrovně mentálního vývoje těchto dětí, a to nejen v raném dětství, ale také v období školního věku, dospívání a dospělosti. Metody: Socioemoční a kognitivní vývoj byl hodnocen u 118 dětí s VNPH nebo ENPH a 101 dětí s normální porodní hmotností (≥ 2 500 g) ve věku 5 až 9 let. Testová baterie obsahovala vybrané subtesty z Inteligenční a vývojové škály (IDS) a z Developmental Neuropsychological Assessment II (NEPSY-II). Rodičům byla administrována Škála hodnocení exekutivních funkcí u dětí (BRIEF), proběhl anamnestický rozhovor a pozorování. Výsledky: Mezi dětmi s VNPH/ENPH a dětmi s normální porodní hmotností byl zjištěn statisticky významný rozdíl v kognitivním i socioemočním vývoji. IQ dětí s normální porodní hmotností bylo v průměru o 12,98 bodu vyšší. Taktéž dosahovaly lepších výsledků než děti s VNPH/ENPH ve všech subtestech metod IDS i NEPSY-II. Rodiče u svých dětí nehodnotili oslabení v oblasti exekutivních funkcí. Závěr: U dětí s VNPH/ENPH ve věku 5 až 9 let ukázaly výsledky v porovnání s dětmi s normální porodní hmotností oslabení v kognitivní a socioemoční...cs_CZ
uk.abstract.enIntroduction: There is a high prevalence of cognitive and socioemotional dysfunction and disorders in very low birth weight (VLBW <1500 g) and extremely low birth weight (ELBW <1000 g) children. These findings raise concerns and questions about the level of mental development of these children, not only in early childhood but also during school age, adolescence and adulthood. Methods: Socioemotional and cognitive development was assessed in 118 children with VLBW or ELBW and 101 children with normal birth weight (≥ 2 500 g), aged 5 to 9 years. The test battery contained selected subscales from the Intelligence and Development Scales (IDS) and the Developmental Neuropsychological Assessment - second edition (NEPSY-II). Parents were administered Behaviour Rating Inventory of Executive Function (BRIEF), and an anamnestic interview as well as observation was also conducted. Results: A statistically significant difference in cognitive and socioemotional development between children with VLBW/ELBW and children with normal birth weight. The IQ score of children with normal birth weight was on average 12.98 points higher. These children also perform better results than children with VLBW/ELBW in all subtests of the IDS and NEPSY-II. Parents did not evaluate impaired executive function. Conclusion: Among...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFNcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantGoetz, Michal
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV