Mezikulturní vzdělávání na středních školách
Intercultural education on high schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17321Identifikátory
SIS: 61979
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Neusarová, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
15. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce s názvem Mezikulturní vzdělávání na středních školách se zabývá jednak odůvodněním důležitosti mezikulturního vzdělávání pro aktivní občanství a dále tím, jak je mezikulturní vzdělávání realizováno na středních školách gymnaziálního typu. Po celou délku trvání komunistického režimu bylo možné o české společnosti hovořit jako o společnosti homogenní, bez významnějšího uznání jednotlivých minorit a subkultur. Tato situace se po pádu komunistického režimu začíná postupně měnit a to díky stoupající imigraci do České republiky, s postupem globalizace či se vstupem České republiky do evropských struktur. V důsledku těchto společenských změn zavádí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy převratné změny do školního vzdělávacího systému, aniž by o těchto změnách proběhla širší společenská diskuse. V první části diplomové práce autorka vysvětluje, proč zvolila právě termín mezikulturní vzdělávání a jak jej vymezuje oproti multikulturní výchově. Odůvodňuje důležitost mezikulturního vzdělávání na středních školách, konkrétně zmiňuje studentské výměny. Dále se zabývá školskou reformou a jak se tato dotýká mezikulturního vzdělávání, jak jsou pedagogové připraveni na realizaci multikulturní výchovy jako jednoho z průřezových témat školních vzdělávacích plánů. V druhé části práce autorka mimo jiné...
The topic of this master thesis is Intercultural Education in high schools. As the Czech Republic was largely isolated under communism for more than 40 years, Czech society is still rather homogeneous, with relatively little experience with multiculturalism. Nevertheless, Czech society is slowly changing, mainly due to immigration into the Czech Republic, but also because of process of globalization and the country's entrance into European Union and the implementation of EU legislation and directives. These developments have been recognized by the Ministry of Education and, after a very short academic and public discussion, enormous changes have been introduced into the high school education system. Within two years, high schools are obliged to create their own curriculum aimed at educating students on the importance of civil society for the well-being of democracy. During this critical transition period for high schools, a total of ten school principals and other teachers have been interviewed for the purpose of this thesis. They were asked how prepared they feel mainly concerning intercultural education; what are their experiences with multiculturalism; how are teachers trained to teach such a complex subject; and other questions relevant to the topic. Feedback of international exchange students who were...