dc.contributor.advisor | Moree, Dana | |
dc.creator | Urbanová, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T09:59:59Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T09:59:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/173233 | |
dc.description.abstract | Eliška Urbanová, abstract of thesis: Pupil participation as a way of education for democratic citizenship. Obstacles of its development and their successful overcoming. Abstract The curricular documents of many democratic states, including the Czech Republic, require schools to develop pupils' competences for democratic culture. The results of the international comparative research show that Czech pupils are above the average at the level of knowledge, but below the average in the area of skills and attitudes. Because skill and attitude component can be strengthened by pupil participation, its implementation in Czech schools probably fails to be effective. The purpose of this thesis is to detect possible obstacles in the implementation of pupil participation at the level of school culture and at the level of structure of schools and education system, and examine what can help overcome these obstacles. Methods: The research was carried out in the form of a multiple holistic case study of three schools that have extensive experience with pupil participation. In-depth interviews with thirty teachers and the study of school documents took place. Results: Teachers play a key role in how well the participation will be realized, because without their support most students will not be able to participate... | en_US |
dc.description.abstract | Eliška Urbanová, abstrakt disertační práce: Participace žáků jako cesta výchovy k demokratickému občanství. Překážky jejího rozvoje a jejich úspěšné překonávání. Abstrakt Kurikulární dokumenty mnoha demokratických států včetně České republiky požadují, aby školy vedly žáky ke kompetencím pro demokratickou kulturu. Výsledky mezinárodního srovnání poukazují na to, že zatímco na úrovni znalostí jsou čeští žáci nad průměrem, v oblasti dovedností a postojů průměru naopak nedosahují. Právě dovednostní a postojovou složku může posílit participace žáků. Její kvalitní realizace ovšem není něčím samozřejmým a v českých školách se ji zřejmě nedaří realizovat efektivně. Smyslem práce bylo pochopit, na jaké překážky na úrovni kultury škol a na úrovni struktury škol i vzdělávacího systému při její implementaci mohou ředitelé narážet, a zejména pak zmapovat, co může pomoci tyto překážky překonávat. Metody: Výzkum byl realizován formou mnohonásobné holistické případové studie tří škol, které mají s participací žáků rozsáhlé zkušenosti. Ve školách proběhly hloubkové rozhovory s třiceti pedagogy a studium školních dokumentů. Výsledky: Klíčovou roli v tom, jak kvalitně bude participace realizována, hrají učitelé, neboť bez jejich podpory se většina žáků neumí adekvátně zapojit. Pro tuto činnost však učitelé mnohdy nemají ani... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Participace žáků | cs_CZ |
dc.subject | výchova k demokratickému občanství | cs_CZ |
dc.subject | kultura školy | cs_CZ |
dc.subject | Pupil participation | en_US |
dc.subject | education for democratic citizenship | en_US |
dc.subject | school culture | en_US |
dc.title | Participace žáků jako cesta výchovy k demokratickému občanství. Překážky jejího rozvoje a jejich úspěšné překonávání. | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-05-07 | |
dc.description.department | PhD Civil Society Studies | en_US |
dc.description.department | Doktorský program Studia občanského sektoru | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 140688 | |
dc.title.translated | Pupil participation as a way of education for democratic citizenship. Obstacles of its development and their successful overcoming. | en_US |
dc.contributor.referee | Straková, Jana | |
dc.contributor.referee | Čermák, Daniel | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Studia občanského sektoru | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Civil Sector Studies | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Doktorský program Studia občanského sektoru | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::PhD Civil Society Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Studia občanského sektoru | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Civil Sector Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Eliška Urbanová, abstrakt disertační práce: Participace žáků jako cesta výchovy k demokratickému občanství. Překážky jejího rozvoje a jejich úspěšné překonávání. Abstrakt Kurikulární dokumenty mnoha demokratických států včetně České republiky požadují, aby školy vedly žáky ke kompetencím pro demokratickou kulturu. Výsledky mezinárodního srovnání poukazují na to, že zatímco na úrovni znalostí jsou čeští žáci nad průměrem, v oblasti dovedností a postojů průměru naopak nedosahují. Právě dovednostní a postojovou složku může posílit participace žáků. Její kvalitní realizace ovšem není něčím samozřejmým a v českých školách se ji zřejmě nedaří realizovat efektivně. Smyslem práce bylo pochopit, na jaké překážky na úrovni kultury škol a na úrovni struktury škol i vzdělávacího systému při její implementaci mohou ředitelé narážet, a zejména pak zmapovat, co může pomoci tyto překážky překonávat. Metody: Výzkum byl realizován formou mnohonásobné holistické případové studie tří škol, které mají s participací žáků rozsáhlé zkušenosti. Ve školách proběhly hloubkové rozhovory s třiceti pedagogy a studium školních dokumentů. Výsledky: Klíčovou roli v tom, jak kvalitně bude participace realizována, hrají učitelé, neboť bez jejich podpory se většina žáků neumí adekvátně zapojit. Pro tuto činnost však učitelé mnohdy nemají ani... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Eliška Urbanová, abstract of thesis: Pupil participation as a way of education for democratic citizenship. Obstacles of its development and their successful overcoming. Abstract The curricular documents of many democratic states, including the Czech Republic, require schools to develop pupils' competences for democratic culture. The results of the international comparative research show that Czech pupils are above the average at the level of knowledge, but below the average in the area of skills and attitudes. Because skill and attitude component can be strengthened by pupil participation, its implementation in Czech schools probably fails to be effective. The purpose of this thesis is to detect possible obstacles in the implementation of pupil participation at the level of school culture and at the level of structure of schools and education system, and examine what can help overcome these obstacles. Methods: The research was carried out in the form of a multiple holistic case study of three schools that have extensive experience with pupil participation. In-depth interviews with thirty teachers and the study of school documents took place. Results: Teachers play a key role in how well the participation will be realized, because without their support most students will not be able to participate... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Studia občanského sektoru | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |