Josef Kramolín (1730-1802)
Joseph Kramolin (1730-1802)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17350Identifikátory
SIS: 62595
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mádl, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
23. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Dílo Josefa Kramolína je kolísavé kvality. Sdílím názor uváděný dosavadní literaturou, že dílo Josefa Kramolína je eklektizující, podle povahy objednané práce malíř také přizpůsobuje způsob jeho podání. Řadí se spíše do druhé kategorie umělců, přestože aspiroval na vyšší cíle. V kostele svatého Mikuláše na Malé Straně a v Klementinu dostal příležitost pracovat vedle prvotřídních umělců, jakými byli F.X.Palko a J.L.Kracker. Další takové šance již nedostal. Kostelní interiéry v Praze byly už zaplněny výzdobou od malířů předchozí generace, nových církevních velkorysých staveb bylo stále méně a nyní byla příležitost dostávat zakázky spíše na venkově, kam se produkce postupně přesouvala, a kde pomalu doznívalo baroko v době, kdy v centru už nastupoval nový sloh. Z tohoto pohledu působí Kramolínovy oltáře a fresky někdy až jako anachronismus. Přesto právě díky malířům Kramolínova rázu, kteří zaplňovali regionální kostely freskovou výzdobou i plátny, jakkoli jsou někdy tato díla pochybných kvalit, je svět těchto kostelů značně obohacen a bez nich by byl zoufale chudý. Už z toho důvodu stojí dílo J.Kramolína za povšimnutí a doufám, že postupně nezmizí z našich památek, protože právě situování jeho díla především na venkov a do měst, které měly dříve povahu menších center, dnes však již upadlých (Chcebuz), jej často...
As a theme of this diploma thesis I have chosen the personality and work of a baroque painter Joseph Kramolin. He had been working from the fifties of 18th century, till the beginning of nineteenth century. In the introduction of this paper I put the biographical data, in the following part I describe some of his works in chronological order. The painter was very efficient, so part of this paper is also the survey table of his work. After short training in Bohemia, the painter left for Vienna to improve his skills on academy of arts. However, he follows the tradition of czech high baroque art. His work is eclectic and of fluctuating quality. From 1758 he was oblate in Jesuit Order, after the S.J. was abandoned, he settled down in Karlovy Vary and stayed there for the rest of his life. Fresco paintings were the most important in his work, but he still produced also oil-paintings, especially portraits and work on religion subject-matter. In fresco he made a lot of ilussive paintings of altar architectures - for example in Hradec Králové, Tuchoměřice, Litoměřice, Klementinum - Prague, Holany, Chcebuz, Toužim, Mariánská Týnice, Libčany, Třebechovice pod Orebem and others. The very important part of his work were also figural fresco paintings, mostly in provincial churches - for example in Přelouč, Chcebuz,...