dc.creator | Bravená, Noemi | |
dc.date.accessioned | 2022-07-11T08:43:43Z | |
dc.date.available | 2022-07-11T08:43:43Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/173816 | |
dc.language | Čeština | cs |
dc.subject | teologie dětí; teologie s dětmi; teologie pro děti; filozofie pro děti; teologizování; filozofování; metodologie; kvalitativní výzkum; didaktika; kompetence; teologická kompetence; Anton Bucher; Gerhard Büttner; Friedrich Schweitzer; Karl Rahner; Niklas Luhmann; Reihner Oberthür; Mirjam Zimmermann; inkluze; hybridní myšlení; komplementární myšlení; kritické myšlení; RWCT; literatura pro děti; dětská Bible; Minecraftbible; Legobible; bibliodrama; bibliolog; profesionalizace učitelů; inkluze | cs |
dc.title | TEOLOGIE DĚTÍ – VZNIK, DEFINICE, ZÁKLADY METODOLOGIE A OBOROVÉ DIDAKTIKY | cs |
dc.type | habilitační práce | cs_CZ |
dcterms.dateAccepted | 2022-05-25 | |
dc.title.translated | A THEOLOGY OF CHILDREN - THE INCEPTION, METHODOLOGY, AND FOUNDATION OF THE FIELD DIDACTICS | cs |
dc.contributor.referee | Muchová, Ludmila | |
dc.contributor.referee | Sládek, Karel | |
dc.contributor.referee | Wildová, Radka | |
thesis.degree.discipline | Teologie | cs |
uk.faculty-name.cs | Husitská teologická fakulta | cs |
uk.author.affiliation | Husitská teologická fakulta UK | cs |
uk.habilitation-board.chairman | Lášek, Jan Blahoslav | |
uk.habilitation-board.member | Dolista, Josef | |
uk.habilitation-board.member | Valčo, Michal | |
uk.habilitation-board.member | Hanesová, Dana | |
uk.habilitation-board.member | Muchová, Ludmila | |
uk.abstract.cs | Text habilitační práce je kompendiem teologie dětí a představuje její vznik, metodologii a základy oborové didaktiky. Pozornost je věnována vzniku oboru teologie dětí, podoboru katechetiky a náboženské pedagogiky a základním definicím. Dále jsou reflektována kritéria teologie dětí (věk, vážné mínění, nahodilý výrok a meta-rovina), okruhy oboru teologie dětí a jeho vnitřní členění. Jsou definovány pojmy teologická a duchovní kompetence, včetně dalších kompetencí (kompetence interkulturní, porozumění menšinám, k vyššímu myšlení). Je představen metodický standard teologie dětí (výzkumný design, metody kvalitativního výzkumu, sběr dat, metoda transkripce dat i interpretační metoda Ralpha Bohnsacka). Je diferencováno mezi teologickými kategoriemi univerzitní vědy a dětskými výroky (teologumeny). V didaktické části jsou krátce představeny hlavní dialogické metody, včetně teologizování a filozofování. Následuje výběr často používaných metodik, které tvoří doplněk
k teologizování. V textu jsou také zařazena nová témata v oboru teologie dětí (profesionalizace učitelů, učení se náboženskému jazyku jako cizímu jazyku, hybridní a komplementární myšlení u dětí a náboženská inkluze). Závěr tvoří vyvrácení chybných předporozumění o teologii dětí stanovených v úvodu práce. | cs |
uk.abstract.en | The text of the post-doctoral thesis is a compendium of theology of children and presents its inception, methodology, and foundations of field didactics. Attention is drawn to the beginning of the field of children’s theology, in the sub-fields of catechetics, religious pedagogy, and fundamental definitions. Further, the post-doctoral thesis reflects the criteria of children’s
theology (age, serious meaning, random statement, and meta-niveau), the scope of the field, and its inner differentiation. The author defines terms such as theological and spiritual competence, including other competencies (intercultural, understanding of minorities, higher thinking). The author introduces a methodological standard of theology of children (research design, qualitative research methods, data collection, transcription method and interpretative method by Ralph Bohnsack). It is differentiated between theological categories of the academic science and children’s statements (theologoumena). In the didactical part, the main didactic 4 methods are introduced including theologizing and philosophizing. There are also new topics of children’s theology introduced (professionalization of teachers, learning of the religious language as a foreign language, hybrid and complementary thinking of children, and religious inclusion). The conclusion refutes fallacious preunderstanding of theology of children stated at the beginning of the thesis. | cs |