Zobrazit minimální záznam

Things and voidness (a philosophical inquiry on the selected themes of the Zhuangzi)
dc.contributor.advisorLomová, Olga
dc.creatorMachek, David
dc.date.accessioned2017-04-12T10:34:37Z
dc.date.available2017-04-12T10:34:37Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17393
dc.description.abstractJádrem práce je filologická a filolosická analýza čtyř kratších pasáží klasického čínského filosofického textu Zhuangzi ze čtvrtého století před naším letopočtem. S přihlédnutím k tradičním čínským komentářům k textu (zejména Guo Xiang) a inspirován moderní evropskou filosofií (zejména Ricoeur a Heidegger) se autor snaží nalézt souvislosti mezi klíčovými motivy (ztrácení já, transformace, zabydlenost, sen, (ne)použitelnost) a položit základ k celkové filosofické interpretaci, která by zpochybnila většinové a jednostranné hodnocení Zhuanga jako relativisty a iracionalisty. Na pozadí úvah, které interpretační klíč k textu nacházejí v Zhuangově požadavku na skloubení volního s nevolním a reflektovaného s mimoděčným, se postupně vynořuje vztah věcí a prázdnoty jako dvou základních rovin skutečnosti. Stejně jako celým textem Zhuangzi i tímto vztahem prochází hluboký rozpor; ukáže se totiž, že prázdnota není ničím než zdvojenou věcností, věci však ze své definice tuto dvojnost nepřipouštějí. Tato rozpornost je zosobněna v ideálu svrchovaně moudrého muže, který svoji moudrost a vládu nad věcmi dosvědčuje právě přijetím této rozpornosti, které je tak zároveň smířením se sebou samým.cs_CZ
dc.description.abstractThe core of the paper is a philosophical and philological analys i s of four shorter passages from the old chinese philosophical text Zhuangzi. Considering traditional Chinese commentaries ( especially Guo Xiang) and inspired by modem continental philosophy ( especially Ricoeur and Heidegger), the author seeks to interconnect some of the crucial philosophical themes (losing and forgetting of I, change, freedom, dream, usefulness/uselessness) and build a framework for an overall philosophical interpretation, which would challenge the wide-spread but one-sided view claiming Zhuangzi to be a relativist and irationalist. Drawing on reflections that will find a key to the text in a Zhuangzi 's call for mutual incorporation of the voluntary with the involuntary and the reflective with the spontaneous the author is trying to grasp the relation of things and voidness as the underlying principle or reality. Much like the whole text of Zhuangzi this relation is also intrinsically ambiguous. Voidness tums out to be nothing but an expanded thingness, things, however, cannot be expanded unless they cease to be things. This conflict is incorporated in an sage, whose wisdom and legitimacy as a ruler over things is determined by the ability to accept this conflict and to reconciliate with himself.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVěci a prázdnota (filosofická interpretace vybraných motivů knihy Zhuangzi)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-19
dc.description.departmentÚstav Dálného východucs_CZ
dc.description.departmentInstitute of East Asian Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId51285
dc.title.translatedThings and voidness (a philosophical inquiry on the selected themes of the Zhuangzi)en_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
dc.identifier.aleph001017952
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofie - Sinologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophy - Chinese Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav Dálného východucs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of East Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofie - Sinologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophy - Chinese Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJádrem práce je filologická a filolosická analýza čtyř kratších pasáží klasického čínského filosofického textu Zhuangzi ze čtvrtého století před naším letopočtem. S přihlédnutím k tradičním čínským komentářům k textu (zejména Guo Xiang) a inspirován moderní evropskou filosofií (zejména Ricoeur a Heidegger) se autor snaží nalézt souvislosti mezi klíčovými motivy (ztrácení já, transformace, zabydlenost, sen, (ne)použitelnost) a položit základ k celkové filosofické interpretaci, která by zpochybnila většinové a jednostranné hodnocení Zhuanga jako relativisty a iracionalisty. Na pozadí úvah, které interpretační klíč k textu nacházejí v Zhuangově požadavku na skloubení volního s nevolním a reflektovaného s mimoděčným, se postupně vynořuje vztah věcí a prázdnoty jako dvou základních rovin skutečnosti. Stejně jako celým textem Zhuangzi i tímto vztahem prochází hluboký rozpor; ukáže se totiž, že prázdnota není ničím než zdvojenou věcností, věci však ze své definice tuto dvojnost nepřipouštějí. Tato rozpornost je zosobněna v ideálu svrchovaně moudrého muže, který svoji moudrost a vládu nad věcmi dosvědčuje právě přijetím této rozpornosti, které je tak zároveň smířením se sebou samým.cs_CZ
uk.abstract.enThe core of the paper is a philosophical and philological analys i s of four shorter passages from the old chinese philosophical text Zhuangzi. Considering traditional Chinese commentaries ( especially Guo Xiang) and inspired by modem continental philosophy ( especially Ricoeur and Heidegger), the author seeks to interconnect some of the crucial philosophical themes (losing and forgetting of I, change, freedom, dream, usefulness/uselessness) and build a framework for an overall philosophical interpretation, which would challenge the wide-spread but one-sided view claiming Zhuangzi to be a relativist and irationalist. Drawing on reflections that will find a key to the text in a Zhuangzi 's call for mutual incorporation of the voluntary with the involuntary and the reflective with the spontaneous the author is trying to grasp the relation of things and voidness as the underlying principle or reality. Much like the whole text of Zhuangzi this relation is also intrinsically ambiguous. Voidness tums out to be nothing but an expanded thingness, things, however, cannot be expanded unless they cease to be things. This conflict is incorporated in an sage, whose wisdom and legitimacy as a ruler over things is determined by the ability to accept this conflict and to reconciliate with himself.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Dálného východucs_CZ
dc.identifier.lisID990010179520106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV