Die Entwicklung der Fertigkeit Lesen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache an Gymnasien
Developing of reading skills in teaching German as a foreign language in secondary-grammar schools
Rozvoj čtení ve výuce němčiny jako cizího jazyka na gymnáziích
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17408/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17408Identifikátory
SIS: 61152
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Berglová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
22. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Cílem této diplomové práce bylo objasnit, do jaké míry je čtení s poslechem důležitým faktorem učení cizího jazyka a čím je tato pozice dána. Zároveň bylo úkolem shrnout základní teoretické poznatky o čtení jako takovém, tzn. objasnit jeho pedagogicko-didaktické, jazykové i psychologické charakteristiky. Na teoretickou část navazuje část praktická, která spočívá v analýze tří učebnic jazyka německého, které lze považovat za dominantní na trhu v České republice, a které zároveň reprezentují práci tří rozdílných nakladatelství a jejich přístup k didaktice němčiny jako cizího jazyka. Tato analýza se zabývala především koncepcí výuky a samotnými texty a aktivitami s nimi spojenými. V první kapitole jsme nastínili základní předpoklady této analýzy, které se týkaly jak kvality uvedených textů, tak rozmanitosti práce s nimi. Lze předpokládat, že i jazykově a pedagogicko-didakticky budou mít tyto učebnice jisté rezervy, na než chceme tímto upozornit. V druhé kapitole této práce jsme se věnovali psychologickým charakteristikám čtení jako takového, a to především z hlediska čtenáře. Kromě toho, že se v této fázi učení cizího jazyka objevují jistá specifika, promítají se zde i všeobecné aspekty učení cizího jazyka vůbec. Existují jisté faktory, které nutně a často ovlivňují způsob a úspěšnost tohoto mnohdy zdlouhavého...
In the presented thesis about developing reading skills in teaching German as a foreign language in Secondary-Grammar schools, it has been both theoretically and practically shown how important teaching of reading skills is. It was the author's original aim to complete a work that would address the readings' basic role in the communicative didactics and summarize its general significance in learning a foreign language. The general psychological character of reading and its biological, cognitive and affective aspects were the subjects of chapter two, together with the basic terminological items such as transfer and interference, context sensibility or semantic ambiguity tolerance. The communicative skills - such as linguistic, lexical, grammatical, semantic, phonological, orthographical and orthoepic - were presented with regard to their knowledge and mastery at the level of B1 and B2, as they are defined in the Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. The objectives of both learning and teaching languages (pragmatic, cognitive and emotional) and their specificity are discussed in the second part of chapter three. The following chapter is dedicated to the definition of reading as a skill and its receptive character, especially in connection with the other...