Chorální notace v pramenech kláštera sv. Jiří v Praze
Staff notation in sources of the St. George's monastery in Prague
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17457/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17457Identifikátory
SIS: 28022
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černý, Jaromír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
18. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Soubor notovaných rukopisů ženského benediktinského kláštera sv. Jiří v Praze, zaznamenávajících zpívanou liturgii, je pozoruhodný mimořádně vysokým počtem dochovaných pramenů. Tato široká kolekce rukopisů, pocházejících z jedné instituce, není obvyklá ani v evropském měřítku. Rukopisy nicméně kladou dodnes řadu nezodpovězených otázek, týkajících se především provenience a datace kodexů. 23 zpracovávaných rukopisů1 spadá do období od II. poloviny 13. stol. do I. čtvrtiny 15. stol. Počet pramenů však nemůžeme považovat za konečný. Rukopisy na první pohled vykazují rozmanitost notačních typů a písařských rukou, což klade otázky směřující k působení skriptoria sv. Jiří a původnosti kodexů vůbec. Zajímavostí rukopisů je převažující métsko-gotická notace, na rozdíl od pramenů pražské diecéze, kde se vyskytuje notace rhombická. Zdrojem výše uvedených pramenů mi byla Národní knihovna České republiky (v jednom případě Knihovna Národního muzea). Tématem chorální notace v pramenech kláštera sv. Jiří se dosud uceleně nikdo nezabýval. Názvy notačních typů jednotlivých svatojiřských rukopisů můžeme sledovat v publikaci Catalogus codicum notis musicis instructorum Václava Plocka2, který však v typologii notací vychází z dnes již nevyhovujícího systému Josefa Huttera3. Cílem této práce je na základě studií příbuzných...