Hindutva a ženská otázka
Hindutva and the women's question
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17458/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17458Identifikátory
SIS: 62886
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marková, Dagmar
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Indologie (indická studia) se specializací hindština
Katedra / ústav / klinika
Ústav jižní a centrální Asie
Datum obhajoby
29. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Hlavním tématem této práce jsou hinduistické ženy hlásící se k ideologii hinduistického nacionalismu, v jehož jádru stály představy V. D. Sávarkara, který mimo jiné poskytl základy genderových stereotypů vymezujících gender hinduistických mužů a žen od genderu muslimských mužů a žen, které byly dále rozvinuty RSS a rodinou sanghu. Ukazuje, že hinduistickému nacionalismu se podařilo mobilizovat ženy především na přelomu osmdesátých a devadesátých let v souvislosti s hnutím za obnovení Rámova rodiště v Ajódhji, což byl do té doby bezprecedentní jev. Ženy se do tohoto hnutí a do nepokojů po něm následujících zapojily mimo jiné jako vůdčí politické osobnosti či jako aktivní účastnice komunálního násilí, při kterém napadaly i muslimské ženy. Tato práce předkládá orientační přehled některých ženských odnoží rodiny sanghu a zamýšlí se nad jejich ideologickou produkcí a možností emancipace v rámci hinduistického nacionalismu, který pak srovnává s ženským hnutím.
In my thesis I have focused on Hindu women adhering to the principles of Hindu nationalist ideology which stems from the notion of Hindutva as described by V. D. Savarkar who has put forward some gender sterotypes of Hindu men and women depicted as substantially different from Muslim men and women. These assumptions were later further developed by the so called sangh parivar. I have suggested that Hindu nationalism has in the late eighties and early nineties succeeded in mobilising Hindu women for the cause of the Hindu Right and brought them into its fold on an unprecedented scale. The mobilisation was successful due largely to the Ramjanmbhumi Movement which was then at its height. Right-wing Hindu women participated in the movement, and communal riots which formed an integral part of it, either as political leaders or perpetrators of communal violence assaulting, among others, Muslim women. This thesis also presents a brief overview of some women's wings of the sangh parivar and their ideology which in certain aspects differs from that of their male counterparts. It also considers the question of female emancipation within these wings and draws a comparison between them and the feminist movement.