Zobrazit minimální záznam

Does comics belong to literature? Literary substance of comics
dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.creatorTaud, Rostislav
dc.date.accessioned2017-04-12T11:10:09Z
dc.date.available2017-04-12T11:10:09Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17547
dc.description.abstractPráce v první části odkrývá problematiku "literární povahy" komiksu a toho, jak s ní bylo u nás nakládáno. Zjišťuje, že ačkoli se už upustilo od směšování komiksu a literatury, nebyl tento krok ještě teoreticky reflektován. Ve druhé části na základě srovnání komiksu a literatury ze tří hledisek - z hlediska autenticity uměleckého díla, užití verbálního jazyka a z hlediska uměleckého artefaktu - ukazuje, že komiks nelze v pravém slova smyslu s literaturou vůbec poměřovat. Komiks je zde charakterizován jako umělecké dílo dvoufázové autografické, které využívá prostorových vlastností písma a které aktualizuje knihu jako svůj artefakt, na rozdíl od literárního uměleckého díla, které je popisováno jako jednofázové alografické s (potenciálně) zvukovým artefaktem. Třetí část se pak zaměřuje na aplikaci několika teoretických koncepcí, které na pozadí literatury vznikly (koncept narace, vypravěče, poetiky, recepce, čtenáře apod.) na komiks. Ukazuje, že i přes vzájemnou neporovnatelnost komiksu a literatury je za určitých podmínek možné a užitečné zkoumat komiks prostředky literární teorie. Je to vždy tam, kde sama teorie není pevně svázána s matérií literatury, tj. s jazykem.cs_CZ
dc.description.abstractAt first, the thesis describes the question of the "literary substance" of comics and how czech comics theory has dealt with it. Although the theory claims now that comics is not a part of literature, there is no scholarly reflection of this point. In the second part of the thesis, comics is compared to literature from three different points of view: the autenticity of the artwork, the use of verbal language, and the artifact (work of art as an object). Nevertheless, it shows that literature and comics cannot be compared clearly: comics is an autographic two-stage art dealing with spatial parameters of writing and with a book as its artifact; literature is an allographic one-stage art and its artifact is (virtually) sound. The last part applies some approaches of literary theory (narration, narrator, poetics, reception, reader etc.) to comics. In spite of the mutual incomarability, comics could be analysed with the instruments of literary theory but it depends on how much the theory deals with the primary substance of literature, i.e. language.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePatří komiks do literatury? Aneb literární povaha komiksového dílacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-15
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId61517
dc.title.translatedDoes comics belong to literature? Literary substance of comicsen_US
dc.contributor.refereeJareš, Michal
dc.identifier.aleph001015729
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce v první části odkrývá problematiku "literární povahy" komiksu a toho, jak s ní bylo u nás nakládáno. Zjišťuje, že ačkoli se už upustilo od směšování komiksu a literatury, nebyl tento krok ještě teoreticky reflektován. Ve druhé části na základě srovnání komiksu a literatury ze tří hledisek - z hlediska autenticity uměleckého díla, užití verbálního jazyka a z hlediska uměleckého artefaktu - ukazuje, že komiks nelze v pravém slova smyslu s literaturou vůbec poměřovat. Komiks je zde charakterizován jako umělecké dílo dvoufázové autografické, které využívá prostorových vlastností písma a které aktualizuje knihu jako svůj artefakt, na rozdíl od literárního uměleckého díla, které je popisováno jako jednofázové alografické s (potenciálně) zvukovým artefaktem. Třetí část se pak zaměřuje na aplikaci několika teoretických koncepcí, které na pozadí literatury vznikly (koncept narace, vypravěče, poetiky, recepce, čtenáře apod.) na komiks. Ukazuje, že i přes vzájemnou neporovnatelnost komiksu a literatury je za určitých podmínek možné a užitečné zkoumat komiks prostředky literární teorie. Je to vždy tam, kde sama teorie není pevně svázána s matérií literatury, tj. s jazykem.cs_CZ
uk.abstract.enAt first, the thesis describes the question of the "literary substance" of comics and how czech comics theory has dealt with it. Although the theory claims now that comics is not a part of literature, there is no scholarly reflection of this point. In the second part of the thesis, comics is compared to literature from three different points of view: the autenticity of the artwork, the use of verbal language, and the artifact (work of art as an object). Nevertheless, it shows that literature and comics cannot be compared clearly: comics is an autographic two-stage art dealing with spatial parameters of writing and with a book as its artifact; literature is an allographic one-stage art and its artifact is (virtually) sound. The last part applies some approaches of literary theory (narration, narrator, poetics, reception, reader etc.) to comics. In spite of the mutual incomarability, comics could be analysed with the instruments of literary theory but it depends on how much the theory deals with the primary substance of literature, i.e. language.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990010157290106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV