dc.contributor.advisor | Čermák, Jan | |
dc.creator | Vráblová, Zuzana | |
dc.date.accessioned | 2017-04-12T11:16:58Z | |
dc.date.available | 2017-04-12T11:16:58Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/17578 | |
dc.description.abstract | Tématem této diplomové práce je popsat vývoj složených sloves ve staré a střední angličtině. (Raná nová angličtina není do výzkumu zahrnuta.) Mým záměrem je dát každému, kdo je "handicapován" neznalostí staré nebo střední angličtiny nebo obojího, možnost nahlédnout do slovotvorných procesů, které umožnili vznik současných složených sloves Marchandovského typu. V jednotlivých kapitolách věnovaných staré a střední angličtině jsem kompozita klasifikovala podle různých kritérií, ať už slovotvorných nebo frekvenčních. Vzniklé skupiny se v obou epochách od sebe výrazně liší. Zatímco počet složených sloves je ve staré angličtině několikanásobně vyšší než v angličtině střední, pestrost středoanglických slovotvorných procesů daleko převyšuje slovotvorbu staroanglickou. Nejzajímavějším jevem středoanglické doby je vznik (a záhy také zánik) pravýh kompozit. Kompozita byla dále srovnávána podle 4 frekvenčním ukazatelů. Nakonec byl celkový obraz vývoje zasazen do typologických souvislostí. Ve své diplomové práci jsem čerpala z nejrůznějších odborných publikací, studií a článků, přičemž páteř celého výzkumu tvořili (staroanglické, středoanglické a historické) slovníky a korpusy (staroanglický a středoanglický). | cs_CZ |
dc.description.abstract | We attempted to analyze not only the diachronic development of pseudo-compound verbs (or rather tendencies in the historical development because we excluded the Early Modern English period from our research), but also the synchronic problems in the Old and Middle English periods. But a fully consistent and balanced analysis proved impossible due to a variety of objective reasons. First, even though a fairly large number of Old English texts (i.e. 3037) survived into Modern English, we have no evidence as to how much texts were actually compiled in that period. The number of Middle English texts in CME is extremely low (i.e. 146). (What might seem puzzling is that Old English records surpass the Middle English ones. But it is due to the fact that CME has not been finished yet.) This unbalance of available texts makes any comparison between pseudo-compound verbs in Old and Middle English highly inaccurate. Second, Old English literature is to a very large extent homogeneous, consisting almost entirely of religious texts. Middle English writers compiled also other types of texts (e.g. secular prose and secular poetry). Nevertheless, it is impossible to draw a definite conclusion about the use of pseudo-compound verbs in various kinds of literature unless all Middle English texts are incorporated into CME.... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | English verbal (pseudo-) compounds from a diachronic viewpoint | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-09-17 | |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 62829 | |
dc.title.translated | Anglická slovesná kompozita v diachronní perspektivě | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Klégr, Aleš | |
dc.identifier.aleph | 001000801 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglistika - amerikanistika - Němčina | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English and American Studies - German Studies | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglistika - amerikanistika - Němčina | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English and American Studies - German Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem této diplomové práce je popsat vývoj složených sloves ve staré a střední angličtině. (Raná nová angličtina není do výzkumu zahrnuta.) Mým záměrem je dát každému, kdo je "handicapován" neznalostí staré nebo střední angličtiny nebo obojího, možnost nahlédnout do slovotvorných procesů, které umožnili vznik současných složených sloves Marchandovského typu. V jednotlivých kapitolách věnovaných staré a střední angličtině jsem kompozita klasifikovala podle různých kritérií, ať už slovotvorných nebo frekvenčních. Vzniklé skupiny se v obou epochách od sebe výrazně liší. Zatímco počet složených sloves je ve staré angličtině několikanásobně vyšší než v angličtině střední, pestrost středoanglických slovotvorných procesů daleko převyšuje slovotvorbu staroanglickou. Nejzajímavějším jevem středoanglické doby je vznik (a záhy také zánik) pravýh kompozit. Kompozita byla dále srovnávána podle 4 frekvenčním ukazatelů. Nakonec byl celkový obraz vývoje zasazen do typologických souvislostí. Ve své diplomové práci jsem čerpala z nejrůznějších odborných publikací, studií a článků, přičemž páteř celého výzkumu tvořili (staroanglické, středoanglické a historické) slovníky a korpusy (staroanglický a středoanglický). | cs_CZ |
uk.abstract.en | We attempted to analyze not only the diachronic development of pseudo-compound verbs (or rather tendencies in the historical development because we excluded the Early Modern English period from our research), but also the synchronic problems in the Old and Middle English periods. But a fully consistent and balanced analysis proved impossible due to a variety of objective reasons. First, even though a fairly large number of Old English texts (i.e. 3037) survived into Modern English, we have no evidence as to how much texts were actually compiled in that period. The number of Middle English texts in CME is extremely low (i.e. 146). (What might seem puzzling is that Old English records surpass the Middle English ones. But it is due to the fact that CME has not been finished yet.) This unbalance of available texts makes any comparison between pseudo-compound verbs in Old and Middle English highly inaccurate. Second, Old English literature is to a very large extent homogeneous, consisting almost entirely of religious texts. Middle English writers compiled also other types of texts (e.g. secular prose and secular poetry). Nevertheless, it is impossible to draw a definite conclusion about the use of pseudo-compound verbs in various kinds of literature unless all Middle English texts are incorporated into CME.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990010008010106986 | |