"Very much a woman of reason and propriety": Ann Radcliffe's female gothic romances and their eighteenth-century contexts
"Především žena rozumu a slušnosti": ženské gotiské romány Ann Radcliffe a jejich kontext v osmnáctém století
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17584/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17584Identifikátory
SIS: 62137
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolinská, Klára
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
17. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Termín "!ensk" gotick" román" se poprvé objevil v knize Literary Women britské literární kriti#ky Ellen Moersové. Autorka sama pon$kud lakonicky definuje !enskou gotiku jako pojem zahrnující díla, která spadají do tradice od osmnáctého století naz"vané gotická a která jsou napsaná !ensk"mi autorkami. V osmdesát"ch letech minulého století se termínem za#aly zab"vat zejména feministické kriti#ky, v jejich! anal"zách se jeho definice prom$%ovala a t$sn$ji spojovala s otázkami feministické kritiky, která momentáln$ za!ívala rozkv$t. Obzvlášt$ v pojetí gynokritiky se pojem "!enská gotika" vyhra%uje v'#i tzv. mu!ské gotice podílejíc se tak v"znamn$ na stavb$ !enské literární tradice. V pojetí gynokriti#ek je d'raz kladen na !ensk" aspekt psaní a na specifi#nost !enské hrdinky, zatímco historicko-kulturní hlediska jsou pomíjena. Dochází tak nejednou k "dehistorizaci" literárního díla. V p(ípad$ Ann Radcliffové, která je mnohdy pova!ována za první autorku !enské gotické tradice a její! dílo s jeho specifick"mi rysy jsem se rozhodla zkoumat ve své diplomové práci, se gynokritick" p(ístup jeví jako zna#n$ omezující. Pro romance této spisovatelky konce osmnáctého století mají z mého pohledu spole#ensk", kulturní i historick" aspekt zásadní v"znam, a proto jejich kvalita, jak se domnívám, nem'!e b"t pln$ docen$na bez...
In 1977 Ellen Moers in her Literary Women coined "Female Gothic" as a new term in literary criticism. In this she seemed to be laying the foundation for a new conception and specific way of thinking about women writers as related to the Gothic genre. Moers in her critical book on women's writing claims that the Female Gothic is "easily defined: the work that women writers have done in the literary mode that, since the eighteenth century, we have called the Gothic"1. Nevertheless, along with other terms, Female Gothic was quickly adopted by the feminist critics and especially during the eighties of the twentieth century its interpretation underwent distinct changes. As Avril Horner and Sue Zlosnik observe, since the late seventies "it has been increasingly acknowledged that women writers have made use of the non-realist Gothic mode in order to explore the problematic nature of female subjectivity in Western patriarchal culture"2. Thus, what was originally conceived of as a specific coinage for the Gothic novels distinct by their female authorship, became a term encompassing the specificities of both woman style of writing and of the woman character as a means for the exploration of female experience. The application of the term became more focused and consequently rather limited in the late 1980s. This was...