dc.contributor.advisor | Marková, Alena | |
dc.creator | Ferenc, Petr | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T14:41:18Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T14:41:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/176268 | |
dc.description.abstract | Diploma thesis Licensed Music Recordings on Nationalized Czechoslovak Market deals with a segment of music industry executed by Supraphon and Opus labels. Between 1946-1989, most foreign recordings on the nationalized music market were licensed, then multiplied and offered to listeners via the state distribution network, stores and also as Grammophone Club editions subscription. Up to now, the research only discussed licensed recordings in the context of long play records and a struggle for emancipation of rock music in socialist Czechoslovakia. This diploma thesis adds the area of classical and contemporary music and other not yet discussed genres and sound media. Collected data from approximately 700 records and cassettes are interpreted by the means of quantitative research - the provenience of licences is investigated and compared as well as the development of genre range in time, sound media preferences and the number of licensed releases published by Supraphon and Opus. Both the chapter which covers historical and aesthetic questions of licensing and the chapter which explains the technical vocabulary provide necessary context to the research. This thesis aims to help the research of licensed recordings on Czechoslovak market reach higher integrity and compactness based rather on data than... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce Licenční hudební nosiče na zestátněném československém trhu se soustředí na segment hudebního průmyslu realizovaný vydavatelstvími Supraphon a Opus. Zahraniční hudební díla se na tuzemském trhu ve sledovaném období let 1946-1989 ocitala zejména díky nákupu licencí k nahrávkám, jež byly v Československu dále množeny a nabízeny posluchačům prostřednictvím distribuční sítě, na pultech prodejen či v rámci subskripce edic Gramofonového klubu. Dosavadní výzkum se tuzemskými licenčními nahrávkami zabýval pouze v kontextu dlouhohrajících desek, populární hudby a zápasu o emancipaci rocku v prostředí socialistického Československa. Tato práce na předchozí bádání navazuje, rozšiřuje je o oblast vážné hudby a dalších dosud nereflektovaných žánrů a hudebních nosičů. Získaná data o necelých sedmi stovkách titulů interpretuje kvantitativními metodami - zkoumá provenience licencí, vývoj žánrové nabídky v čase, srovnává objem nabídky obou státních vydavatelství a nastiňuje vývoj užívání jednotlivých typů hudebních nosičů. Potřebný kontext výzkumu nabízí kapitola o historických a estetických aspektech problematiky licenčních nahrávek a kapitola objasňující užívané pojmosloví. Cílem práce je přispět k tomu, aby se výzkum problematiky licenčních nahrávek na československém trhu posunul k větší... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | music | en_US |
dc.subject | history | en_US |
dc.subject | recording industry | en_US |
dc.subject | Supraphon | en_US |
dc.subject | Opus | en_US |
dc.subject | foreign trade | en_US |
dc.subject | rockism | en_US |
dc.subject | hudba | cs_CZ |
dc.subject | historie | cs_CZ |
dc.subject | vydavatelství | cs_CZ |
dc.subject | Supraphon | cs_CZ |
dc.subject | Opus | cs_CZ |
dc.subject | zahraniční obchod | cs_CZ |
dc.subject | rockismus | cs_CZ |
dc.title | Licenční hudební nosiče na zestátněném československém trhu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-13 | |
dc.description.department | Programme Historical Sociology | en_US |
dc.description.department | Program Historická sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 224903 | |
dc.title.translated | Licensed Music Recordings on Nationalized Czechoslovak Market | en_US |
dc.contributor.referee | Štemberk, Jan | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Historical Sociology | en_US |
thesis.degree.discipline | Historická sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Historical Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Historická sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Program Historická sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Programme Historical Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Historická sociologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Historical Sociology | en_US |
uk.degree-program.cs | Historická sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Historical Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce Licenční hudební nosiče na zestátněném československém trhu se soustředí na segment hudebního průmyslu realizovaný vydavatelstvími Supraphon a Opus. Zahraniční hudební díla se na tuzemském trhu ve sledovaném období let 1946-1989 ocitala zejména díky nákupu licencí k nahrávkám, jež byly v Československu dále množeny a nabízeny posluchačům prostřednictvím distribuční sítě, na pultech prodejen či v rámci subskripce edic Gramofonového klubu. Dosavadní výzkum se tuzemskými licenčními nahrávkami zabýval pouze v kontextu dlouhohrajících desek, populární hudby a zápasu o emancipaci rocku v prostředí socialistického Československa. Tato práce na předchozí bádání navazuje, rozšiřuje je o oblast vážné hudby a dalších dosud nereflektovaných žánrů a hudebních nosičů. Získaná data o necelých sedmi stovkách titulů interpretuje kvantitativními metodami - zkoumá provenience licencí, vývoj žánrové nabídky v čase, srovnává objem nabídky obou státních vydavatelství a nastiňuje vývoj užívání jednotlivých typů hudebních nosičů. Potřebný kontext výzkumu nabízí kapitola o historických a estetických aspektech problematiky licenčních nahrávek a kapitola objasňující užívané pojmosloví. Cílem práce je přispět k tomu, aby se výzkum problematiky licenčních nahrávek na československém trhu posunul k větší... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Diploma thesis Licensed Music Recordings on Nationalized Czechoslovak Market deals with a segment of music industry executed by Supraphon and Opus labels. Between 1946-1989, most foreign recordings on the nationalized music market were licensed, then multiplied and offered to listeners via the state distribution network, stores and also as Grammophone Club editions subscription. Up to now, the research only discussed licensed recordings in the context of long play records and a struggle for emancipation of rock music in socialist Czechoslovakia. This diploma thesis adds the area of classical and contemporary music and other not yet discussed genres and sound media. Collected data from approximately 700 records and cassettes are interpreted by the means of quantitative research - the provenience of licences is investigated and compared as well as the development of genre range in time, sound media preferences and the number of licensed releases published by Supraphon and Opus. Both the chapter which covers historical and aesthetic questions of licensing and the chapter which explains the technical vocabulary provide necessary context to the research. This thesis aims to help the research of licensed recordings on Czechoslovak market reach higher integrity and compactness based rather on data than... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Historická sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |