dc.contributor.advisor | Slavík, Antonín | |
dc.creator | Adámek, Libor | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T17:10:05Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T17:10:05Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/176393 | |
dc.description.abstract | The thesis aims to discuss spontaneous synchronization phenomenon in dynamic sys- tems, which are noticable all around us (beating heart, synchronization of clapping crowd, flashing of fireflies, synchronized ticking of metronomes). The goal is to describe different approaches in the construction of mathematical models of different systems. Concrete systems studied in the thesis are fireflies under the influence of stimuli and synchroni- zation of two coupled metronomes. Representative of a general model, Kuramoto model, is analyzed and discussed as well. Several numerical solutions to all those models are presented, dependence on initial values is studied and analyzed both quantitatively and qualitatively. Additionaly, interactive applications/animations were created in Wolfram Mathematica to provide visual support of solutions and even some insight into these solutions. 1 | en_US |
dc.description.abstract | Obsahem práce je popis fenoménu spontánní synchronizace v dynamických systémech ve světě kolem nás, jejich studium z pohledu matematiky a shrnutí zajímavých poznatků. Jedná se o široké téma, vybrány jsou proto části zajímavé, zasahující i mimo matematiku, modelující obecný systém schopný synchronizace, či dokonce využitelné v praxi při vý- uce. Cílem práce je synchronizační jevy popsat a představit jejich matematické modely. Ty jsou řešeny numericky, je zkoumán vliv vstupních parametrů, výsledky jsou graficky zpracovány a podrobeny kvantitativnímu a kvalitativnímu rozboru. Práce je doplněna o interaktivní aplikace/animace, vytvořené v programu Wolfram Mathematica, což usnad- ňuje nahlédnutí do řešené problematiky a napomáhá i pochopení diskutovaných řešení. 1 | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | synchronization|mathematical models|Kuramoto model|metronomes|fireflies | en_US |
dc.subject | synchronizace|matematické modely|Kuramotův model|metronomy|světlušky | cs_CZ |
dc.title | Matematické modely synchronizace | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-13 | |
dc.description.department | Department of Mathematics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 247895 | |
dc.title.translated | Mathematical models of synchronization | en_US |
dc.contributor.referee | Snětinová, Marie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství fyziky pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství fyziky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Obsahem práce je popis fenoménu spontánní synchronizace v dynamických systémech ve světě kolem nás, jejich studium z pohledu matematiky a shrnutí zajímavých poznatků. Jedná se o široké téma, vybrány jsou proto části zajímavé, zasahující i mimo matematiku, modelující obecný systém schopný synchronizace, či dokonce využitelné v praxi při vý- uce. Cílem práce je synchronizační jevy popsat a představit jejich matematické modely. Ty jsou řešeny numericky, je zkoumán vliv vstupních parametrů, výsledky jsou graficky zpracovány a podrobeny kvantitativnímu a kvalitativnímu rozboru. Práce je doplněna o interaktivní aplikace/animace, vytvořené v programu Wolfram Mathematica, což usnad- ňuje nahlédnutí do řešené problematiky a napomáhá i pochopení diskutovaných řešení. 1 | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis aims to discuss spontaneous synchronization phenomenon in dynamic sys- tems, which are noticable all around us (beating heart, synchronization of clapping crowd, flashing of fireflies, synchronized ticking of metronomes). The goal is to describe different approaches in the construction of mathematical models of different systems. Concrete systems studied in the thesis are fireflies under the influence of stimuli and synchroni- zation of two coupled metronomes. Representative of a general model, Kuramoto model, is analyzed and discussed as well. Several numerical solutions to all those models are presented, dependence on initial values is studied and analyzed both quantitatively and qualitatively. Additionaly, interactive applications/animations were created in Wolfram Mathematica to provide visual support of solutions and even some insight into these solutions. 1 | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |