Vliv influencerů na informovanost generace Z na sociálních sítích (na příkladu pandemie Covid-19)
The impact of influencers on Generation Z news awareness on Social media (on the example of Covid-19 pandemic)
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176941Identifikátory
SIS: 244869
Kolekce
- Kvalifikační práce [18324]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Odstrčilová, Klára
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
15. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Influencer, názorový vůdce, sociální sítě, Generace Z, covid-19, metoda zakotvené teorieKlíčová slova (anglicky)
Influencer, opinion leader, social media, generation Z, COVID-19, grounded theoryTato bakalářská práce se zabývá možným vlivem influencerů na informovanost Generace Z o aktuálním dění a pandemii covid-19. Mimo to chce práce zjistit postoj příslušníků Generace Z k influencerům šířícím informace na sociálních sítích, zejména v souvislosti s relevantností a ověřitelností těchto informací. Mezi hlavní témata práce spadají sociální sítě, influenceři a Generace Z, které jsou v teoretické části představeny do většího detailu. Výzkumné šetření bylo provedeno formou šesti polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se členy Generace Z. Realizace rozhovorů i analýza dat následovaly metodu zakotvené teorie. Výsledky naznačují, že participanti stále preferují spíše tradiční mediální zdroje, i v otázce důvěryhodnosti. Participanti si jsou vědomi existence informačního vlivu influencerů, ale přistupují k nim spíše negativně, i přesto, že během pandemie covid-19 minimálně od jednoho influencera informace čerpali. Hlavním limitem práce byl především malý počet a gendrově nevyvážený výběr participantů a také částečný úpadek zájmu o téma covid-19.
This bachelor's thesis examines the role of influencers on generation Z's news awareness of current events and the covid-19 pandemic. In addition, the thesis aims to understand the attitude generation Z has towards influencers spreading information on social media, especially in connection with the relevance and authenticity of this information. The main topics include social media, influencers and generation Z, which are presented in greater detail in the theoretical part. Research was carried out in a form of six semi-structured in-depth interviews with generation Z. Implementation of the interviews and data analysis followed by the grounded theory method. Results indicate that the participants still prefer traditional media sources, not only when seeking verified information. The participants are aware of the existing impact which influencers can have on information. Nonetheless, they approach influencers rather negatively, despite the fact that they drew information from at least one influencer during the covid-19 pandemic. Main limitation of the research was primarily small number and gender imbalanced selection of interviewed participants and partial decline of interest in the topic of covid-19.