dc.contributor.advisor | Jeníček, Jakub | |
dc.creator | Burdová, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T11:00:38Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T11:00:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/177053 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with the topic of the use of the dual task in neurorehabilitation in patients with aquired brain injury. Its main goal was to create a program using dual task procedures, which was subsequently applied in a cognitively focused daily rehabilitation stationary of the The Department of Rehabilitation Medicine of the General Hospital and the First Medical Faculty of Charles University. Another goal was to provide settings for using the conditions of the program, its evaluation and finding out whether it was applied to the patient to improve some of the ADL. The research part of the work is processed by the method of qualitative evaluation research through the elaboration of one case study and evaluation of the program by a decision evaluation model. Based on a comprehensive search, a therapeutic program was developed and evaluated. It includes three levels of primary motor tasks and secondary cognitive tasks divided according to specific cognitive functions. This is a pilot study to further investigate the effect of the use of the dual task in people with aquired brain injury. Key words: dual-task, cognitive-motor interference, neurorehabilitation, acquired brain injury | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá tématem využití dvojího úkolu v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit program s využitím dual task postupů, který byl následně aplikován v rámci kognitivně zaměřeného denního rehabilitačního stacionáře Kliniky rehabilitačního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice. Dalším cílem bylo poskytnutí nastavení podmínek k využívání programu, jeho zhodnocení a zjištění, zda došlo po jeho aplikaci u daného pacienta ke zlepšení některé z položek ADL. Výzkumná část práce je zpracována metodou kvalitativního evaluačního výzkumu prostřednictvím zpracování jedné kazuistiky a zhodnocení programu rozhodovacím evaluačním modelem. Na základě komplexní rešerše došlo ke zpracování a zhodnocení terapeutického programu, který obsahuje tři úrovně primárních motorických úkolů a sekundární kognitivní úkoly rozdělené podle konkrétních kognitivních funkcí. Jedná se o pilotáž k dalšímu zkoumání efektu využití dvojího úkolu u osob se získaným poškozením mozku. Klíčová slova: dvojí úkol, kognitivně-motorická interference, neurorehabilitace, získané poškození mozku | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta | cs_CZ |
dc.subject | dual-task | en_US |
dc.subject | cognitive-motor interference | en_US |
dc.subject | neurorehabilitation | en_US |
dc.subject | acquired brain injury | en_US |
dc.subject | dvojí úkol | cs_CZ |
dc.subject | kognitivně-motorická interference | cs_CZ |
dc.subject | neurorehabilitace | cs_CZ |
dc.subject | získané poškození mozku | cs_CZ |
dc.title | Využití dvojího úkolu (dual task) v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-16 | |
dc.description.department | Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague | en_US |
dc.description.department | Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN | cs_CZ |
dc.description.faculty | 1. lékařská fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | First Faculty of Medicine | en_US |
dc.identifier.repId | 233379 | |
dc.title.translated | Dual-Task Program in Neurorehabilitation in Patients with Acquired Brain Injury | en_US |
dc.contributor.referee | Krivošíková, Mária | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Occupational Therapy for Adults | en_US |
thesis.degree.discipline | Ergoterapie pro dospělé | cs_CZ |
thesis.degree.program | Occupational Therapy for Adults | en_US |
thesis.degree.program | Ergoterapie pro dospělé | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | 1. lékařská fakulta::Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | First Faculty of Medicine::Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague | en_US |
uk.faculty-name.cs | 1. lékařská fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | First Faculty of Medicine | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | 1.LF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ergoterapie pro dospělé | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Occupational Therapy for Adults | en_US |
uk.degree-program.cs | Ergoterapie pro dospělé | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Occupational Therapy for Adults | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá tématem využití dvojího úkolu v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit program s využitím dual task postupů, který byl následně aplikován v rámci kognitivně zaměřeného denního rehabilitačního stacionáře Kliniky rehabilitačního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice. Dalším cílem bylo poskytnutí nastavení podmínek k využívání programu, jeho zhodnocení a zjištění, zda došlo po jeho aplikaci u daného pacienta ke zlepšení některé z položek ADL. Výzkumná část práce je zpracována metodou kvalitativního evaluačního výzkumu prostřednictvím zpracování jedné kazuistiky a zhodnocení programu rozhodovacím evaluačním modelem. Na základě komplexní rešerše došlo ke zpracování a zhodnocení terapeutického programu, který obsahuje tři úrovně primárních motorických úkolů a sekundární kognitivní úkoly rozdělené podle konkrétních kognitivních funkcí. Jedná se o pilotáž k dalšímu zkoumání efektu využití dvojího úkolu u osob se získaným poškozením mozku. Klíčová slova: dvojí úkol, kognitivně-motorická interference, neurorehabilitace, získané poškození mozku | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with the topic of the use of the dual task in neurorehabilitation in patients with aquired brain injury. Its main goal was to create a program using dual task procedures, which was subsequently applied in a cognitively focused daily rehabilitation stationary of the The Department of Rehabilitation Medicine of the General Hospital and the First Medical Faculty of Charles University. Another goal was to provide settings for using the conditions of the program, its evaluation and finding out whether it was applied to the patient to improve some of the ADL. The research part of the work is processed by the method of qualitative evaluation research through the elaboration of one case study and evaluation of the program by a decision evaluation model. Based on a comprehensive search, a therapeutic program was developed and evaluated. It includes three levels of primary motor tasks and secondary cognitive tasks divided according to specific cognitive functions. This is a pilot study to further investigate the effect of the use of the dual task in people with aquired brain injury. Key words: dual-task, cognitive-motor interference, neurorehabilitation, acquired brain injury | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
dc.contributor.consultant | Sýkorová, Jitka | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |