Zobrazit minimální záznam

Znovuobjevení rozostřené tváře: Deepfakes jako nástroj anonymizace v dokumentárním filmu a video žurnalistice z pohledu tvůrců
dc.contributor.advisorLábová, Sandra
dc.creatorWeatherald, Nathalie Alice
dc.date.accessioned2022-10-17T11:36:04Z
dc.date.available2022-10-17T11:36:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177077
dc.description.abstractIn 2020, the documentary film Welcome to Chechnya disguised the sources it portrayed using deepfake-like 'digital masks', to wide acclaim: many described the use of the technology in this way to be game-changing for the industry. This qualitative study examines documentary filmmakers' and video journalists' (practitioners') perceptions of the benefits and limitations of the use of deepfakes, or AI-assisted synthetic media, to anonymise sources in their work, in the context of theoretical understandings of photographic realism and applied journalistic ethics. Through one unstructured interview with the film's visual effects supervisor, Ryan Laney, and eight semi-structured interviews with practitioners who have previously visually disguised sources, the study identifies four key themes of practitioners' views about the use of deepfakes as a tool to anonymise: the impacts on practitioner-source relations, practical considerations, aesthetic impacts of synthetic media and broader industry implications. Overall, practitioners emphasised the limitations of the potential use of deepfakes in this context, much more than the benefits.en_US
dc.description.abstractDokumentární film Welcome to Chechnya (Vítejte v Čečensku) z roku 2020 maskoval zdroje, které zobrazoval, pomocí "digitálních masek" podobných deepfake. Tato praxe se setkala s velkým ohlasem. Mnozí označili použití této technologie v daném žánru za převratné. Předkládaná kvalitativní studie zkoumá, jak dokumentaristé a videožurnalisté (tvůrci) vnímají přínosy a omezení používání deepfakes neboli syntetických médií s podporou umělé inteligence k anonymizaci zdrojů ve své práci, a to v kontextu teoretického chápání fotografického realismu a aplikované novinářské etiky. Diplomová práce prezentuje jeden rozhovor s vedoucím vizuálních efektů zkoumaného filmu Ryanem Laneym a osm polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci, kteří již dříve vizuálně maskovali zdroje. Na základě takto sesbíraných dat studie identifikuje čtyři klíčová témata názorů tvůrců na používání deepfakes jako nástroje pro anonymizaci. Přesněji dopady na vztahy mezi tvůrci a zdroji, praktické úvahy, estetické dopady syntetických médií a širší důsledky pro průmysl. Celkově odborníci z praxe zdůrazňovali omezení potenciálního využití deepfakes v tomto kontextu mnohem více než výhody.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectanonymityen_US
dc.subjectdeepfakeen_US
dc.subjectdocumentary filmen_US
dc.subjectsynthetic imagesen_US
dc.subjectvideo journalismen_US
dc.subjectanonymitucs_CZ
dc.subjectdeepfakecs_CZ
dc.subjectdokumentární filmcs_CZ
dc.subjectsyntetické snímkycs_CZ
dc.subjectvideo žurnalistikacs_CZ
dc.titleReinventing the blurry oval: Practitioner perceptions of deepfakes as a tool for anonymisation in documentary film and video journalismen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-16
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId245260
dc.title.translatedZnovuobjevení rozostřené tváře: Deepfakes jako nástroj anonymizace v dokumentárním filmu a video žurnalistice z pohledu tvůrcůcs_CZ
dc.contributor.refereeSilverio, Robert
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalism, Media and Globalisationen_US
thesis.degree.disciplineJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
thesis.degree.programJournalism, Media and Globalisationen_US
thesis.degree.programJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalism, Media and Globalisationen_US
uk.degree-program.csJournalism, Media and Globalisationcs_CZ
uk.degree-program.enJournalism, Media and Globalisationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDokumentární film Welcome to Chechnya (Vítejte v Čečensku) z roku 2020 maskoval zdroje, které zobrazoval, pomocí "digitálních masek" podobných deepfake. Tato praxe se setkala s velkým ohlasem. Mnozí označili použití této technologie v daném žánru za převratné. Předkládaná kvalitativní studie zkoumá, jak dokumentaristé a videožurnalisté (tvůrci) vnímají přínosy a omezení používání deepfakes neboli syntetických médií s podporou umělé inteligence k anonymizaci zdrojů ve své práci, a to v kontextu teoretického chápání fotografického realismu a aplikované novinářské etiky. Diplomová práce prezentuje jeden rozhovor s vedoucím vizuálních efektů zkoumaného filmu Ryanem Laneym a osm polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci, kteří již dříve vizuálně maskovali zdroje. Na základě takto sesbíraných dat studie identifikuje čtyři klíčová témata názorů tvůrců na používání deepfakes jako nástroje pro anonymizaci. Přesněji dopady na vztahy mezi tvůrci a zdroji, praktické úvahy, estetické dopady syntetických médií a širší důsledky pro průmysl. Celkově odborníci z praxe zdůrazňovali omezení potenciálního využití deepfakes v tomto kontextu mnohem více než výhody.cs_CZ
uk.abstract.enIn 2020, the documentary film Welcome to Chechnya disguised the sources it portrayed using deepfake-like 'digital masks', to wide acclaim: many described the use of the technology in this way to be game-changing for the industry. This qualitative study examines documentary filmmakers' and video journalists' (practitioners') perceptions of the benefits and limitations of the use of deepfakes, or AI-assisted synthetic media, to anonymise sources in their work, in the context of theoretical understandings of photographic realism and applied journalistic ethics. Through one unstructured interview with the film's visual effects supervisor, Ryan Laney, and eight semi-structured interviews with practitioners who have previously visually disguised sources, the study identifies four key themes of practitioners' views about the use of deepfakes as a tool to anonymise: the impacts on practitioner-source relations, practical considerations, aesthetic impacts of synthetic media and broader industry implications. Overall, practitioners emphasised the limitations of the potential use of deepfakes in this context, much more than the benefits.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV