dc.contributor.advisor | Procházková, Jana | |
dc.creator | Kárová, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T12:37:08Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T12:37:08Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/177443 | |
dc.description.abstract | 1 Summary This thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The topic is the current position of teaching assistant. The theoretical part discusses the position of teaching assistant from the point of view of legislation, requirements for his person and requirements for his qualifications. Communication and cooperation with other participants in the educational process is also an important topic. Last but not least, what are the possibilities for the integration of different pupils with different problems or disadvantages. The practical part is focused on an investigation, which aims to use questionnaires to find out how the teaching assistant is perceived by students of different schools - classical, Waldorf, Montessori, and then compare whether the results differ in any way. Another point of comparison are classes where the teacher's assistant does not work regularly and classes where the teacher's assistant works regularly. The results of these comparisons are surprising and interesting The result of the questionnaire survey shows that if the teacher's assistant acts as desired, and in accordance with the assumptions and recommendations in the professional literature, the pupils perceive him positively. | en_US |
dc.description.abstract | Souhrn Tato diplomová práce je rozdělena na dvě části a to teoretickou a praktickou. Tématem je Současné postavení asistenta pedagoga. Teoretická část pojednává o pozici asistenta pedagoga z hlediska legislativy, požadavků na jeho osobu a požadavků na jeho kvalifikaci. Důležité téma je také komunikace a spolupráce s dalšími účastníky vzdělávacího procesu. V neposlední řadě jaké jsou možnosti při integraci různých žáků s různými problémy či znevýhodněními. Praktická část je zaměřena na šetření, které si klade za cíl pomocí dotazníků zjistit, jak asistenta pedagoga vnímají žáci různých škol - klasická, Waldorfská, Montessori a následně srovnat, zda se výsledky v něčem liší. Dalším bodem srovnání jsou třídy, kde asistent pedagoga pravidelně nepůsobí a třídy, kde asistent pedagoga pravidelně působí. Výsledky těchto srovnání jsou překvapivé a zajímavé Výsledek dotazníkového šetření ukazuje, že pokud asistent pedagoga působí tak, jak je žádoucí, tedy v souladu s předpoklady a doporučeními v odborné literatuře, vnímají ho žáci kladně. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Teaching assistant | en_US |
dc.subject | effect | en_US |
dc.subject | student | en_US |
dc.subject | educational process | en_US |
dc.subject | Asistent pedagoga | cs_CZ |
dc.subject | působení | cs_CZ |
dc.subject | žák | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávací proces | cs_CZ |
dc.title | Současné postavení asistenta pedagoga | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-20 | |
dc.description.department | HTF - Katedra učitelství | cs_CZ |
dc.description.faculty | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Hussite Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 203804 | |
dc.title.translated | Current position of teaching asistant | en_US |
dc.contributor.referee | Janošová, Pavlína | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Religion, Ethics and Philosophy | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství náboženství, etiky a filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Husitská teologická fakulta::HTF - Katedra učitelství | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Hussite Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | HTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství náboženství, etiky a filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Religion, Ethics and Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Souhrn Tato diplomová práce je rozdělena na dvě části a to teoretickou a praktickou. Tématem je Současné postavení asistenta pedagoga. Teoretická část pojednává o pozici asistenta pedagoga z hlediska legislativy, požadavků na jeho osobu a požadavků na jeho kvalifikaci. Důležité téma je také komunikace a spolupráce s dalšími účastníky vzdělávacího procesu. V neposlední řadě jaké jsou možnosti při integraci různých žáků s různými problémy či znevýhodněními. Praktická část je zaměřena na šetření, které si klade za cíl pomocí dotazníků zjistit, jak asistenta pedagoga vnímají žáci různých škol - klasická, Waldorfská, Montessori a následně srovnat, zda se výsledky v něčem liší. Dalším bodem srovnání jsou třídy, kde asistent pedagoga pravidelně nepůsobí a třídy, kde asistent pedagoga pravidelně působí. Výsledky těchto srovnání jsou překvapivé a zajímavé Výsledek dotazníkového šetření ukazuje, že pokud asistent pedagoga působí tak, jak je žádoucí, tedy v souladu s předpoklady a doporučeními v odborné literatuře, vnímají ho žáci kladně. | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 Summary This thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The topic is the current position of teaching assistant. The theoretical part discusses the position of teaching assistant from the point of view of legislation, requirements for his person and requirements for his qualifications. Communication and cooperation with other participants in the educational process is also an important topic. Last but not least, what are the possibilities for the integration of different pupils with different problems or disadvantages. The practical part is focused on an investigation, which aims to use questionnaires to find out how the teaching assistant is perceived by students of different schools - classical, Waldorf, Montessori, and then compare whether the results differ in any way. Another point of comparison are classes where the teacher's assistant does not work regularly and classes where the teacher's assistant works regularly. The results of these comparisons are surprising and interesting The result of the questionnaire survey shows that if the teacher's assistant acts as desired, and in accordance with the assumptions and recommendations in the professional literature, the pupils perceive him positively. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra učitelství | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |