Václav Havel ve zpravodajství ČTK po roce 2011
Václav Havel in Czech News Agency reports after 2011
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177447Identifikátory
SIS: 235201
Kolekce
- Kvalifikační práce [18324]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Köpplová, Barbara
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
20. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Václav Havel, Česká tisková kancelář, mediální obraz, prezident, zpravodajstvíKlíčová slova (anglicky)
Václav Havel, Czech News Agency, media image, president, newsPředkládaná diplomová práce mapuje mediální zájem o bývalého prezidenta Václava Havla ze strany České tiskové kanceláře (ČTK) během 10 let po jeho úmrtí v prosinci roku 2011. Zaměřuje se nejenom na počty zpráv, ale porovnává i jednotlivé roky se zřetelem k tomu, jaké události ovlivňují množství zpráv, jež zmiňují bývalého prezidenta. Pomocí fulltextového vyhledávání v Infobance ČTK, kódů metadat, kterými agentura třídí zprávy, a za použití kvantitativní obsahové analýzy s rozšířením o hodnotící prvky práce sleduje, která témata se ve spojitosti s Václavem Havlem objevují v agenturním textovém servisu nejčastěji, jestli je prezident hlavním aktérem zpráv, či jakou mají zpravodajské texty ve vztahu k němu tonalitu. Teoretická část vymezuje základní pojmy a teorie související se sociální a mediální konstrukcí reality, mediálního obrazu a mediální logiky. Kontextuální část představuje v hrubých obrysech osobnost Václava Havla. Metodologická část se zabývá specifiky zpravodajského textového servisu, který nabízí ČTK, a představuje použité výzkumné metody. Výzkumná část seznamuje s výsledky analýzy. Ty ukazují, že počty zpráv zmiňující Havla nemají v čase klesající tendenci, ale reagují na dění ve společnosti. Výzkum také potvrdil některé hypotézy, například že ve zpravodajských textech zmiňujících Havla...
This diploma thesis maps the media interest in former president Václav Havel by the Czech News Agency during the 10 years following his death in December 2011. It focuses not only on the number of reports, but also compares the individual years with regard to what events influence the number of reports that mention the former president. Using full-text searches in the Czech News Agency's Infobank, metadata codes used by the agency to classify news, and quantitative content analysis with the addition of evaluative elements, the paper tracks which topics most frequently appear in the agency's text service in connection with Václav Havel, whether the president is the main actor in the news, or what the tonality of news texts is in relation to him. The theoretical part defines the basic concepts and theories related to the social and media construction of reality, media image and media logic. The contextual part introduces in rough outlines the personality of Václav Havel. The methodological part deals with the specifics of the news text service offered by Czech News Agency and presents the research methods used. The research part presents the results of the analysis. These show that the number of news items mentioning Havel does not tend to decrease over time, but responds to events in society. The...