Zobrazit minimální záznam

Teorie relativity - jak na středoškolské úrovni rozvíjet její pochopení
dc.contributor.advisorDvořák, Leoš
dc.creatorRyston, Matěj
dc.date.accessioned2022-10-17T10:07:13Z
dc.date.available2022-10-17T10:07:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177535
dc.description.abstractThe goal of this doctoral thesis is to find and implement possible ways to facilitate secondary school students' understanding of relativity. The thesis starts with an overview of existing literature as well as ongoingstudies concerned with teachingrelativityto secondarystudents, especially in connection with possible misconceptions and other learning difficulties. Furthermore, it maps available book and internet sources on relativity in both Czech and English that students might use outside of school. A research of Czech curricular documents for upper secondaryeducationandan online surveyamonggymnasium physics teachers were used to assess the current situation of teaching relativity in these schools. Based on the mentioned research, it was decided to develop learning resources focused on General Relativity. Following an analysis of a selection of relativity textbooks on this topic, a study website for interested students as well as a teaching-learningsequence for teachers to adapt in their own teaching were developed. The development and assessment of these materials are described in detail.en_US
dc.description.abstractCílem této dizertační práce je najít a zrealizovat možné způsoby podpory pochopení teorie relativityu žáků druhého stupně základní školy a středoškolských studentů.Na začátku práce je provedena rešerše současného stavu výzkumu a vývoje v oblasti vzdělávání teorie relativity na daných stupních škol, zejména v souvislosti s miskoncepcemi a dalšími překážkami učení. Dále jsou zmapovány studentům dostupné zdroje informací o relativitě v podobě knih a dalších internetových zdrojů a to jak v češtině, tak v angličtině. Následuje výzkum týkající se obsahu relativity v českých kurikulárních dokumentech a dotazníkový výzkum mezi českými gymnaziálními učiteli fyziky ohledně současného stavu výuky relativity na jejich školách. Na základě těchto výzkumů bylo učiněno rozhodnutí vytvořit učební materiály zaměřené na obecnou teorii relativity.Vnávaznostina analýzuvybraného počtu učebnica polo-populárních knih o relativitě byl vytvořen učební web pro zájemce o obecnou relativitu, a také několikahodinová učební sekvence, kterou mohou učitelé fyzikypoužít vesvých hodinách pro seznámení studentů se základními myšlenkami obecné relativity. Vývoj a ověření těchto materiálů jsou v práci detailně popsány.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjecttheory of relativityen_US
dc.subjectspecial relativityen_US
dc.subjectgeneral relativityen_US
dc.subjectteaching physicsen_US
dc.subjectmisconceptionsen_US
dc.subjectteorie relativitycs_CZ
dc.subjectSTRcs_CZ
dc.subjectOTRcs_CZ
dc.subjectvýuka fyzikycs_CZ
dc.subjectmiskoncepcecs_CZ
dc.titleTeorie relativity - jak na středoškolské úrovni rozvíjet její pochopeníen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-22
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId150067
dc.title.translatedTeorie relativity - jak na středoškolské úrovni rozvíjet její pochopenícs_CZ
dc.contributor.refereeNovotný, Jan
dc.contributor.refereeŠlégr, Jiří
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysics Education and General Problems of Physicsen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
thesis.degree.programPhysics Education and General Problems of Physicsen_US
thesis.degree.programDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysics Education and General Problems of Physicsen_US
uk.degree-program.csDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
uk.degree-program.enPhysics Education and General Problems of Physicsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem této dizertační práce je najít a zrealizovat možné způsoby podpory pochopení teorie relativityu žáků druhého stupně základní školy a středoškolských studentů.Na začátku práce je provedena rešerše současného stavu výzkumu a vývoje v oblasti vzdělávání teorie relativity na daných stupních škol, zejména v souvislosti s miskoncepcemi a dalšími překážkami učení. Dále jsou zmapovány studentům dostupné zdroje informací o relativitě v podobě knih a dalších internetových zdrojů a to jak v češtině, tak v angličtině. Následuje výzkum týkající se obsahu relativity v českých kurikulárních dokumentech a dotazníkový výzkum mezi českými gymnaziálními učiteli fyziky ohledně současného stavu výuky relativity na jejich školách. Na základě těchto výzkumů bylo učiněno rozhodnutí vytvořit učební materiály zaměřené na obecnou teorii relativity.Vnávaznostina analýzuvybraného počtu učebnica polo-populárních knih o relativitě byl vytvořen učební web pro zájemce o obecnou relativitu, a také několikahodinová učební sekvence, kterou mohou učitelé fyzikypoužít vesvých hodinách pro seznámení studentů se základními myšlenkami obecné relativity. Vývoj a ověření těchto materiálů jsou v práci detailně popsány.cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this doctoral thesis is to find and implement possible ways to facilitate secondary school students' understanding of relativity. The thesis starts with an overview of existing literature as well as ongoingstudies concerned with teachingrelativityto secondarystudents, especially in connection with possible misconceptions and other learning difficulties. Furthermore, it maps available book and internet sources on relativity in both Czech and English that students might use outside of school. A research of Czech curricular documents for upper secondaryeducationandan online surveyamonggymnasium physics teachers were used to assess the current situation of teaching relativity in these schools. Based on the mentioned research, it was decided to develop learning resources focused on General Relativity. Following an analysis of a selection of relativity textbooks on this topic, a study website for interested students as well as a teaching-learningsequence for teachers to adapt in their own teaching were developed. The development and assessment of these materials are described in detail.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantŽák, Vojtěch
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV