Zobrazit minimální záznam

Questioning youth: Strategies and support of youth development in the context of the Czech educational system
dc.contributor.advisorSokolová, Věra
dc.creatorHrdličková, Agáta
dc.date.accessioned2022-10-17T11:38:00Z
dc.date.available2022-10-17T11:38:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177566
dc.description.abstractMaster thesis Questioning youth: Strategies and support of youth development in the context of the Czech educational system analyses the system of prevention of homophobia and transphobia as well as possibilities of supporting questioning youth - adolescents who question their sexuality or gender identity. This master thesis provides an analysis of theoretical concepts regarding LGBTQ* adolescents, gender socialisation and institutional education. I followed three main research questions: It attempts to find answers to the following research questions: 1) How do people who are working at school counselling centres perceive questioning youth or LGBTQ* adolescents? 2) Which tools of prevention do the schools have in the areas of sexual and gender identity based discrimination or bulling and which ones do they actually use? 3) What does the systemic support of schools in the field of homophobia and transphobia prevention look like? Semi-structured interviews conducted with school counsellor and school psychologists have been chosen as a main research method. The selection of communication partners is limited to Prague and the surrounding area and includes both public and private schools. The empirical chapter establishes that the main influence on the approach of the communication partners to...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce "Questioning youth": Strategie a podpora rozvoje dospívajících v kontextu českého vzdělávacího systému analyzuje systém prevence homofobie a transfobie a možnosti podpory questioning youth, tedy dospívajících, kteří zpochybňují či hledají svou sexualitu nebo genderovou identitu. Práce přináší analýzu teoretických konceptů zabývajících se LGBTQ* dospívajícími, genderovou socializací a institucionálním vzděláváním. Následovala jsem tři hlavní výzkumné otázky: 1) Jak lidé působící na školních poradenských pracovištích vnímají questioning youth, respektive LGBTQ* dospívající? 2) Jaké prostředky prevence v oblasti sexuality a genderu mají školy k dispozici, a jaké reálně využívají? 3) Jaká je systémová podpora škol v oblasti prevence homofobie a transfobie? Hlavní metodou jsou polostrukturované rozhovory se školními metodičkami prevence a školními psycholožkami z víceletých gymnázií. Výběr je omezený na Prahu a blízké okolí a zahrnuje státní i soukromá gymnázia. Empirická část zjišťuje, že zásadní témata ovlivňující přístup mých komunikačních partnerek ke questioning youth jsou postoje samotných aktérek, terminologie, kterou používají, jejich nejistoty a nedostatek informací týkající se LGBTQ* tematiky a povědomí o reálných možnostech intervence vůči questioning youth. Dalšími důležitými...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectquestioning youthen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectprimary preventionen_US
dc.subjectLGBTQ*en_US
dc.subjectgender identityen_US
dc.subjectsexualityen_US
dc.subjectsexual orientationen_US
dc.subjecttransgender studentsen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.subjectquestioning youthcs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjectprimární prevencecs_CZ
dc.subjectLGBTQ* dospívajícícs_CZ
dc.subjectgenderová identitacs_CZ
dc.subjectsexualitacs_CZ
dc.subjectsexuální orientacecs_CZ
dc.subjecttransgender studujícícs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.title"Questioning youth": Strategie a podpora rozvoje dospívajících v kontextu českého vzdělávacího systémucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-19
dc.description.departmentProgramme Gender Studiesen_US
dc.description.departmentProgram Genderová studiacs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId222574
dc.title.translatedQuestioning youth: Strategies and support of youth development in the context of the Czech educational systemen_US
dc.contributor.refereePavlík, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGender Studiesen_US
thesis.degree.disciplineGenderová studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Genderová studiacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Gender Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enGender Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Questioning youth": Strategie a podpora rozvoje dospívajících v kontextu českého vzdělávacího systému analyzuje systém prevence homofobie a transfobie a možnosti podpory questioning youth, tedy dospívajících, kteří zpochybňují či hledají svou sexualitu nebo genderovou identitu. Práce přináší analýzu teoretických konceptů zabývajících se LGBTQ* dospívajícími, genderovou socializací a institucionálním vzděláváním. Následovala jsem tři hlavní výzkumné otázky: 1) Jak lidé působící na školních poradenských pracovištích vnímají questioning youth, respektive LGBTQ* dospívající? 2) Jaké prostředky prevence v oblasti sexuality a genderu mají školy k dispozici, a jaké reálně využívají? 3) Jaká je systémová podpora škol v oblasti prevence homofobie a transfobie? Hlavní metodou jsou polostrukturované rozhovory se školními metodičkami prevence a školními psycholožkami z víceletých gymnázií. Výběr je omezený na Prahu a blízké okolí a zahrnuje státní i soukromá gymnázia. Empirická část zjišťuje, že zásadní témata ovlivňující přístup mých komunikačních partnerek ke questioning youth jsou postoje samotných aktérek, terminologie, kterou používají, jejich nejistoty a nedostatek informací týkající se LGBTQ* tematiky a povědomí o reálných možnostech intervence vůči questioning youth. Dalšími důležitými...cs_CZ
uk.abstract.enMaster thesis Questioning youth: Strategies and support of youth development in the context of the Czech educational system analyses the system of prevention of homophobia and transphobia as well as possibilities of supporting questioning youth - adolescents who question their sexuality or gender identity. This master thesis provides an analysis of theoretical concepts regarding LGBTQ* adolescents, gender socialisation and institutional education. I followed three main research questions: It attempts to find answers to the following research questions: 1) How do people who are working at school counselling centres perceive questioning youth or LGBTQ* adolescents? 2) Which tools of prevention do the schools have in the areas of sexual and gender identity based discrimination or bulling and which ones do they actually use? 3) What does the systemic support of schools in the field of homophobia and transphobia prevention look like? Semi-structured interviews conducted with school counsellor and school psychologists have been chosen as a main research method. The selection of communication partners is limited to Prague and the surrounding area and includes both public and private schools. The empirical chapter establishes that the main influence on the approach of the communication partners to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Genderová studiacs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV