Zobrazit minimální záznam

Motherhood as a competence for primary school teaching
dc.contributor.advisorDvořáčková, Jana
dc.creatorMüller, Blanka
dc.date.accessioned2022-10-17T12:14:39Z
dc.date.available2022-10-17T12:14:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177577
dc.description.abstractThe diploma thesis is focusing on phenomenon of change of career paths of university-educated but non-pedagogically educated women who return to the work process after maternity / parental leave. However, these women, who before motherhood were engaged in various jobs, in which they also achieved considerable job success and fulfilled their professional dreams, do not return to their original jobs. They are newly choosing the position of primary school teachers. Motherhood, as a loss of original professional competencies and gaining of new competencies, is thus a key aspect of research in connection with primary school teaching. The goal of this thesis is to uncover, in the form of in-depth interviews conducted from a feminist perspective, the reasons and motives for changing the employment of individual communication partners, to what extent it is a truly free choice of these women, and how the family, state or public discourse participates in this change. Key words Motherhood, intensive mothering, work-life balance, self-realization, gender, feminism, symbolic violence, teachingen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá zpracováním fenoménu změny profesních drah vysokoškolsky, ale nepedagogicky vzdělaných žen, které se po mateřské/rodičovské dovolené vrací zpět do pracovního procesu. Tyto ženy, které se před mateřstvím věnovaly rozmanitým zaměstnáním, ve kterých dosahovaly i značných pracovních úspěchů a plnily si své profesní sny, se ale nevrací do svých původních povolání. Nově totiž volí pozice učitelek na základní škole. Mateřství, jako ztráta původních profesních kompetencí a současně získání nových dovedností, je tak zásadním aspektem výzkumu v souvislosti s vyučováním těchto žen na základní škole. Cílem práce je formou hloubkových rozhovorů vedených z feministické perspektivy odhalit důvody a pohnutky ke změně zaměstnání jednotlivých komunikačních partnerek, a to, do jaké míry se jedná o skutečně svobodnou volbu těchto žen, a jak se na této změně podílí rodina, stát, či veřejný diskurz. Klíčová slova Mateřství, intenzivní mateřství, slaďování pracovního a rodinného života, seberealizace, gender, feminismus, symbolické násilí, učitelstvícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectMotherhooden_US
dc.subjectintensive motheringen_US
dc.subjectwork-life balanceen_US
dc.subjectself-realizationen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectfeminismen_US
dc.subjectsymbolic violenceen_US
dc.subjectteachingen_US
dc.subjectMateřstvícs_CZ
dc.subjectintenzivní mateřstvícs_CZ
dc.subjectslaďování pracovního a rodinného životacs_CZ
dc.subjectseberealizacecs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectfeminismuscs_CZ
dc.subjectsymbolické násilícs_CZ
dc.subjectučitelstvícs_CZ
dc.titleMateřství jako kompetence k učitelství na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-21
dc.description.departmentProgramme Gender Studiesen_US
dc.description.departmentProgram Genderová studiacs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId244493
dc.title.translatedMotherhood as a competence for primary school teachingen_US
dc.contributor.refereePavlík, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGender Studiesen_US
thesis.degree.disciplineGenderová studiacs_CZ
thesis.degree.programGender Studiesen_US
thesis.degree.programGenderová studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Genderová studiacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Gender Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enGender Studiesen_US
uk.degree-program.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-program.enGender Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá zpracováním fenoménu změny profesních drah vysokoškolsky, ale nepedagogicky vzdělaných žen, které se po mateřské/rodičovské dovolené vrací zpět do pracovního procesu. Tyto ženy, které se před mateřstvím věnovaly rozmanitým zaměstnáním, ve kterých dosahovaly i značných pracovních úspěchů a plnily si své profesní sny, se ale nevrací do svých původních povolání. Nově totiž volí pozice učitelek na základní škole. Mateřství, jako ztráta původních profesních kompetencí a současně získání nových dovedností, je tak zásadním aspektem výzkumu v souvislosti s vyučováním těchto žen na základní škole. Cílem práce je formou hloubkových rozhovorů vedených z feministické perspektivy odhalit důvody a pohnutky ke změně zaměstnání jednotlivých komunikačních partnerek, a to, do jaké míry se jedná o skutečně svobodnou volbu těchto žen, a jak se na této změně podílí rodina, stát, či veřejný diskurz. Klíčová slova Mateřství, intenzivní mateřství, slaďování pracovního a rodinného života, seberealizace, gender, feminismus, symbolické násilí, učitelstvícs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis is focusing on phenomenon of change of career paths of university-educated but non-pedagogically educated women who return to the work process after maternity / parental leave. However, these women, who before motherhood were engaged in various jobs, in which they also achieved considerable job success and fulfilled their professional dreams, do not return to their original jobs. They are newly choosing the position of primary school teachers. Motherhood, as a loss of original professional competencies and gaining of new competencies, is thus a key aspect of research in connection with primary school teaching. The goal of this thesis is to uncover, in the form of in-depth interviews conducted from a feminist perspective, the reasons and motives for changing the employment of individual communication partners, to what extent it is a truly free choice of these women, and how the family, state or public discourse participates in this change. Key words Motherhood, intensive mothering, work-life balance, self-realization, gender, feminism, symbolic violence, teachingen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Genderová studiacs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV