dc.contributor.advisor | Pech, Milan | |
dc.creator | Němcová, Alice | |
dc.date.accessioned | 2022-11-21T14:27:11Z | |
dc.date.available | 2022-11-21T14:27:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/177815 | |
dc.description.abstract | The problematics of art in public space during the period of normalization on the example of the Prague metro This thesis deals with the problematics of art in public space during the period of normalization on the example of the Prague metro. The premises of metro required formal restrictions on the artworks that were intended to embellish it. For security reasons the artworks were not allowed to be on the platforms, nor in the central access tunnel, and could appear only in the vestibules and public passages or on street level at the exits from stations. On the one hand Prague metro had a clearly political component, emphasizing the friendly relationships with the Soviet Union and the key importance of the involvement of Soviet experts for the existence of modern transport systems in Prague. On the other hand, the same project made it possible to involve artists whose independent work was rejected by the regime. At the beginning of the text, I summarize the history of the Prague metro and the phenomenon of underground transport as such, followed by a section devoted to the influence of the Moscow metro on the Prague environment. The main portion of the thesis is dedicated to the art general, circumstances of the origin of artworks, assessment, financing, and realization of works of art in the... | en_US |
dc.description.abstract | Tato disertační práce se zabývá problematikou umění ve veřejném prostoru v období normalizace na příkladu pražského metra. Prostředí metra si vyžádalo formální omezení výtvarných děl, která ho měla doplnit. Z bezpečnostních důvodů se výtvarná díla nesměla nacházet na nástupištích ani v příchozím středním tunelu a mohla se objevit pouze v prostorách vestibulů, veřejných pasáží či v uliční úrovni při východech ze stanice. Na jedné straně bylo pražské metro jasně politicky angažovaným projektem, zdůrazňujícím přátelské vztahy se Sovětským svazem jakož i klíčové zapojení sovětských odborníků pro existenci moderní dopravy v Praze. Na straně druhé ten samý projekt umožnil výtvarné realizace umělců, jejichž volnou tvorbu režim odmítal. V úvodu práce stručně shrnuji historii pražského metra a fenomén podzemní dopravy jako takový, následuje část věnovaná vlivu moskevského metra na pražské prostředí. Hlavní prostor je věnován výtvarnému generelu, okolnostem vzniku, posuzování, financování a realizování uměleckých děl v pražském metru. Tato část je rozdělena do sekcí věnovaných stanicím, jež byly po roce 1989 přejmenovány, reflexi historie a tvorbě životního prostředí, které tvořily důležité námětové linie výtvarného generelu. V závěrečné části se zaměřuji na vývoj plánování a dosavadní průběh výtvarné... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | metro | en_US |
dc.subject | Prague | en_US |
dc.subject | art in public space | en_US |
dc.subject | normalization | en_US |
dc.subject | ideology | en_US |
dc.subject | metro | cs_CZ |
dc.subject | Praha | cs_CZ |
dc.subject | umění ve veřejném prostoru | cs_CZ |
dc.subject | normalizace | cs_CZ |
dc.subject | ideologie | cs_CZ |
dc.title | Problematika umění ve veřejném prostoru v době normalizace na příkladu pražského metra | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-10-03 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 168237 | |
dc.title.translated | The problematics of art in public space during the period of normalization on the example of the Prague metro | en_US |
dc.contributor.referee | Czumalo, Vladimír | |
dc.contributor.referee | Rathouská Štroblová, Kateřina | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Institute of Christian Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Tato disertační práce se zabývá problematikou umění ve veřejném prostoru v období normalizace na příkladu pražského metra. Prostředí metra si vyžádalo formální omezení výtvarných děl, která ho měla doplnit. Z bezpečnostních důvodů se výtvarná díla nesměla nacházet na nástupištích ani v příchozím středním tunelu a mohla se objevit pouze v prostorách vestibulů, veřejných pasáží či v uliční úrovni při východech ze stanice. Na jedné straně bylo pražské metro jasně politicky angažovaným projektem, zdůrazňujícím přátelské vztahy se Sovětským svazem jakož i klíčové zapojení sovětských odborníků pro existenci moderní dopravy v Praze. Na straně druhé ten samý projekt umožnil výtvarné realizace umělců, jejichž volnou tvorbu režim odmítal. V úvodu práce stručně shrnuji historii pražského metra a fenomén podzemní dopravy jako takový, následuje část věnovaná vlivu moskevského metra na pražské prostředí. Hlavní prostor je věnován výtvarnému generelu, okolnostem vzniku, posuzování, financování a realizování uměleckých děl v pražském metru. Tato část je rozdělena do sekcí věnovaných stanicím, jež byly po roce 1989 přejmenovány, reflexi historie a tvorbě životního prostředí, které tvořily důležité námětové linie výtvarného generelu. V závěrečné části se zaměřuji na vývoj plánování a dosavadní průběh výtvarné... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The problematics of art in public space during the period of normalization on the example of the Prague metro This thesis deals with the problematics of art in public space during the period of normalization on the example of the Prague metro. The premises of metro required formal restrictions on the artworks that were intended to embellish it. For security reasons the artworks were not allowed to be on the platforms, nor in the central access tunnel, and could appear only in the vestibules and public passages or on street level at the exits from stations. On the one hand Prague metro had a clearly political component, emphasizing the friendly relationships with the Soviet Union and the key importance of the involvement of Soviet experts for the existence of modern transport systems in Prague. On the other hand, the same project made it possible to involve artists whose independent work was rejected by the regime. At the beginning of the text, I summarize the history of the Prague metro and the phenomenon of underground transport as such, followed by a section devoted to the influence of the Moscow metro on the Prague environment. The main portion of the thesis is dedicated to the art general, circumstances of the origin of artworks, assessment, financing, and realization of works of art in the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |