Kutnohorský Antifonář z pražské dílny Valentina Noha z Jindřichova Hradce
Kutná Hora Antiphonary from the prague workshop of Valentine Noh of Jindřichův Hradec
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177926Identifiers
Study Information System: 244288
Collections
- Kvalifikační práce [2248]
Author
Advisor
Referee
Royt, Jan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Antifonář, pozdní gotika, iluminace, Valentin Noh z Jindřichova Hradce, 15. stoletíKeywords (English)
Antiphonary, late Gothic, illumination, Valentin Noh of Jindřichův Hradec, 15th centuryCílem této bakalářské práce je monografické zpracování Kutnohorského antifonáře (Praha, NK XXIII A 2) z let 1470-1471 v kontextu tvorby pražské dílny Valentina Noha z Jindřichova Hradce. Jeho tvůrce patří ke generaci malířů, která pomohla integrovat, transformovat a překonat dědictví krásnoslohé tradice. Nově vznikající stylový systém významně ovlivnil knižní malbu 2. poloviny 15. století a počátku 16. století. Práce je postavena převážně na kombinaci formální a ikonografické analýzy. Výsledkem této práce by mělo být upřesnění informací o výzdobě a shrnutí hodnocení významu Kutnohorského antifonáře pro vývoj knižního malířství na našem území ve 2. polovině 15. století a v počátcích 16. století.
The goal of this work is a monographic treatment of the Kutná Hora Antiphonary (Prague, NK XXIII A 2) from 1470-1471 in the context of the Prague workshop of Valentine Noh of Jindřichův Hradec. Its creator belongs to the generation of illuminators who helped to integrate, transform and overcome the heritage of the beautiful style tradition. The newly emerging style system significantly influenced book painting of the second half of the 15th century and the early 16th century. The work is based mostly on a combination of formal and iconographic analysis. The outcome of this work should be a refinement of the information on decoration and a summary assessment of the significance of the Kutná Hora Antiphonary for the development of book painting in our territory in the 2nd half of the 15th century and the early 16th century.