Zobrazit minimální záznam

The sarcophagus of Tomaš Špidlík in Velehrad in the wider spiritual and artistic context of Centro Aletti in Rome.
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorŠefernová, Marie
dc.date.accessioned2022-11-21T13:48:15Z
dc.date.available2022-11-21T13:48:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/177983
dc.description.abstractThis thesis deals with the modern sarcophagus designed for cardinal Tomáš Špidlík SJ (1919- 2010), located in the basilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary and Saints Cyril and Methodius in Velehrad. The sarcophagus was created in the Atelier of Liturgical art of Centro Aletti in Rome in 2010. The main target of the thesis is to put in the creation and emplacement of the masterpiece into the wider spiritual and artistic context. In order to introduce the Centro Aletti's liturgical art, it is important to focus on Špidlik's thoughts about art on theological background. His theological direction and spiritual guidance were a resource for a painter and jesuit Marko Ivan Rupnik (*1954) and Špidlik's disciple and the head of Centro Aletti in Rome. A significant part of the work is focused on the emplacement of the sarcophagus in the basilica of Velehrad, famous for the cult of saints Cyril and Methodius. The main part of the thesis deals with the formal analysis and iconographic interpretation of the topics depicted on the sides of the sarcophagus from a methodological point of view. This also applies to other attached pieces of art as the bronze inscription on the lid by the sculptor Otmar Oliva (*1952) and the panel with Špidlik's motto, which is to be found behind the sarcophagus....en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá novodobým sarkofágem kardinála Tomáše Špidlíka SJ (1919- 2010) v bazilice Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě. Sarkofág vznikl v Ateliéru liturgického umění Centra Aletti v Římě v roce 2010. Práce má za cíl zasadit vznik a umístění díla do širších duchovních, historických a výtvarných souvislostí. Těžištěm pro představení umělecké tvorby Atelieru Centra Aletti, jsou Špidlíkovy myšlenky o výtvarném umění s teologickým podkladem. Jeho teologický směr a duchovní vedení byly východiskem pro akademického malíře a jezuitu Marka Ivana Rupnika (*1954), který je Špidlíkovým žákem a dnes působí v čele Centra Aletti v Římě. Důležitým bodem práce je část věnující se umístění sarkofágu v bazilice na Velehradě, která je významná spojením s cyrilometodějským kultem. Hlavní část práce je zaměřena z metodologického hlediska na formální analýzu díla a ikonografickou interpretaci témat vyobrazených na bocích sarkofágu. To se týká také uměleckých děl patřících k sarkofágu jako: bronzový nápis na víku, jehož autorem je sochař Otmar Oliva (*1952) a deska s mottem Tomáše Špidlíka za sarkofágem také z ateliéru Centra Aletti. Klíčová slova sarkofág, mozaika, liturgický prostor, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě, Tomáš Špidlík,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectsarcophagusen_US
dc.subjectmosaicen_US
dc.subjectliturgical spaceen_US
dc.subjectbasilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary and Saints Cyril and Methodius in Velehraden_US
dc.subjectTomáš Špidlíken_US
dc.subjectMarko Ivan Rupniken_US
dc.subjectCentro Alettien_US
dc.subjectsculptor Otmar Olivaen_US
dc.subjectVelehraden_US
dc.subjectsarkofágcs_CZ
dc.subjectmozaikacs_CZ
dc.subjectliturgický prostorcs_CZ
dc.subjectbazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehraděcs_CZ
dc.subjectTomáš Špidlíkcs_CZ
dc.subjectMarko Ivan Rupnikcs_CZ
dc.subjectCentro Alettics_CZ
dc.subjectOtmar Olivacs_CZ
dc.subjectVelehradcs_CZ
dc.titleSarkofág kardinála Tomáše Špidlíka na Velehradě, v širších duchovních a výtvarných souvislostech Centra Aletti v Římě.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-22
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId234703
dc.title.translatedThe sarcophagus of Tomaš Špidlík in Velehrad in the wider spiritual and artistic context of Centro Aletti in Rome.en_US
dc.contributor.refereeOulíková, Petra
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Faculty::Institute of Christian Art Historyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá novodobým sarkofágem kardinála Tomáše Špidlíka SJ (1919- 2010) v bazilice Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě. Sarkofág vznikl v Ateliéru liturgického umění Centra Aletti v Římě v roce 2010. Práce má za cíl zasadit vznik a umístění díla do širších duchovních, historických a výtvarných souvislostí. Těžištěm pro představení umělecké tvorby Atelieru Centra Aletti, jsou Špidlíkovy myšlenky o výtvarném umění s teologickým podkladem. Jeho teologický směr a duchovní vedení byly východiskem pro akademického malíře a jezuitu Marka Ivana Rupnika (*1954), který je Špidlíkovým žákem a dnes působí v čele Centra Aletti v Římě. Důležitým bodem práce je část věnující se umístění sarkofágu v bazilice na Velehradě, která je významná spojením s cyrilometodějským kultem. Hlavní část práce je zaměřena z metodologického hlediska na formální analýzu díla a ikonografickou interpretaci témat vyobrazených na bocích sarkofágu. To se týká také uměleckých děl patřících k sarkofágu jako: bronzový nápis na víku, jehož autorem je sochař Otmar Oliva (*1952) a deska s mottem Tomáše Špidlíka za sarkofágem také z ateliéru Centra Aletti. Klíčová slova sarkofág, mozaika, liturgický prostor, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě, Tomáš Špidlík,...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the modern sarcophagus designed for cardinal Tomáš Špidlík SJ (1919- 2010), located in the basilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary and Saints Cyril and Methodius in Velehrad. The sarcophagus was created in the Atelier of Liturgical art of Centro Aletti in Rome in 2010. The main target of the thesis is to put in the creation and emplacement of the masterpiece into the wider spiritual and artistic context. In order to introduce the Centro Aletti's liturgical art, it is important to focus on Špidlik's thoughts about art on theological background. His theological direction and spiritual guidance were a resource for a painter and jesuit Marko Ivan Rupnik (*1954) and Špidlik's disciple and the head of Centro Aletti in Rome. A significant part of the work is focused on the emplacement of the sarcophagus in the basilica of Velehrad, famous for the cult of saints Cyril and Methodius. The main part of the thesis deals with the formal analysis and iconographic interpretation of the topics depicted on the sides of the sarcophagus from a methodological point of view. This also applies to other attached pieces of art as the bronze inscription on the lid by the sculptor Otmar Oliva (*1952) and the panel with Špidlik's motto, which is to be found behind the sarcophagus....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV