Pražské raně barokní oltáře
Early Baroque Altars in Prague
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17820Identifikátory
SIS: 118808
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horyna, Mojmír
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
10. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
RESUMÉ Práce pojednává o pražských oltářích vyniklých v době raného baroka v letech 1620 - 1680. Práce obsahuje krátký nástin historie, kdy začal naplno pronikat barokní sloh na území Českých zemí v souvislosti s protireformací a rekatolizací po porážce stavovského povstání v roce 1620. Církev podporovaná státem měla za úkol obnovit v Čechách katolictví a k tomuto účelu využívala i umělecké prostředky. Barokní kostel v sobě spojoval všechny druhy umění. Hlavní pozornost byla věnována oltářním stavbám. Text práce se dále zabývá historií a typologií oltáře a jeho částí - oltářního stolu, retábula a tabernáklu. V práci je popsán obecný vývoj raně barokních oltářů v průběhu doby od pozdně renesančního manýrismu po začátek vrcholného baroka, postupná proměna koncepce oltářních architektur, uměleckého zpracování oltářů a jejich ozdobných prvků. V práci jsou vyjmenovány a popsány dochované i některé nedochované oltáře nalézající se v Praze v oblasti Hradčan, Malé Strany, Starého Města a Nového Města. Na příkladech pražských raně barokních oltářů je dokumentován jejich slohový i umělecký vývoj. Uvedeni jsou i umělci, zejména truhláři a sochaři, kteří pražská oltářní díla a památky vytvářeli. Zvláštní pozornost je věnována dvornímu truhláři Marku Nonnenmacherovi, který se stal významným reprezentantem pražské raně...
ENGLISH ANNOTATION This paper discusses Prague altars that were crafted in the years of early-baroque between 1620 and 1680. It contains a brief outline of the historical period during which - in relation to counter-reformation and recatholization after the defeat of the Estate uprising in 1620 - baroque style had been fully accepted in Czech lands. The church, supported by the state, had made it its goal to restore catholicism in Czech lands and for this purpose it also used the means of arts. The baroque church combined all kinds of arts in its complexity. The main attention of its builders was paid to altar constructions, most often wooden ones. This paper then analyzes the history and typology of the altar and its components - the altar table, the retabulum (altar leg) and the tabernacle (sanctuary). The overall development of early-baroque altars dated from late-renaissaince mannerism to the beginning of top-baroque is discussed, together with the metamorphosis of the altars' architectural concepts, the artistic perfection of the altars and of their decorative elements. Both preserved and some non-preserved altar constructions located in Prague (in the area of Hradčany, Lesser Town, Old Town and New Town) are listed and described in this paper. Furthermore, an account is given of the artists...