Zobrazit minimální záznam

Framing Effects: A Review of Contemporary Findings
dc.creatorVintr, Jáchym
dc.date.accessioned2023-01-18T13:04:32Z
dc.date.available2023-01-18T13:04:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/178258
dc.description.abstractThis rigorous thesis reviews contemporary findings on the framing effect. It is an important psychological effect embedded in the field of social cognition. The thesis includes a theoretical and an empirical part. The theoretical part of the thesis reviews contemporary theoretical explanations of the framing effect. The main theoretical discussion concerns Prospect Theory, Dual-Process Theory, and its extension in the form of the tripartite model, as well as Fuzzy-Trace Theory. In the theoretical part, the thesis further discusses the typology of framing effects and provides a review of the most important replications and meta-analyses. Furthermore, the thesis discusses studies conducted during the covid-19 pandemic with emphasis on the practical application of framing effects in public health communication. The theoretical part further focuses on individual differences in susceptibility to framing effects. The thesis describes major individual predictors in detail, with focus on cognitive abilities, cognitive styles, numeracy, personality traits, and developmental factors. In the empirical part of this thesis, a pre-registered quantitative online study is conducted on a convenience sample selected from the Czech adult population (N = 584) to test whether numeracy predicts resistance to framing...en_US
dc.description.abstractTato rigorózní práce se zabývá přehledem soudobých poznatků o efektu rámování. Jedná se o významný psychologický efekt zakotvený v oblasti sociální kognice. Práce obsahuje teoretickou a empirickou část. V rámci teoretické části je popsán přehled soudobých teoretických vysvětlení efektu rámování. Hlavní důraz je kladen na prospektovou teorii, teorii duálních procesů i její rozšíření v podobě třísložkového modelu a rovněž na teorii fuzzy stop. V teoretické části je dále rozebrána typologie efektů rámování a je uveden přehled nejvýznamnějších replikačních a meta- analytických studií. Dále jsou rozebrány studie provedené během pandemie nemoci covid-19 s důrazem na praktickou aplikaci efektu rámování v komunikaci ohledně veřejného zdraví. Dále se teoretická část zaměřuje na individuální rozdíly v citlivosti na efekty rámování. Podrobně jsou popsány hlavní individuální prediktory s důrazem na kognitivní schopnosti, kognitivní styly, numerické schopnosti, osobnostní dispozice a vývojové faktory. V empirické části této práce je provedena předregistrovaná kvantitativní online studie na příležitostném vzorku z české dospělé populace (N = 584) s cílem otestovat, zda numerické schopnosti predikují odolnost vůči rámování nad rámec fluidní inteligence, potřeby poznávání a víry v intuici. Konfirmačním analýzám...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectframing effect|resistance to framing|dual-process theory|numeracy|structural equation modelling|replicationen_US
dc.subjectefekt rámování|odolnost vůči rámování|teorie duálních procesů|numerické schopnosti|strukturní modelování|replikacecs_CZ
dc.titleEfekty rámování: přehled soudobých poznatkůcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-11-03
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId249216
dc.title.translatedFraming Effects: A Review of Contemporary Findingsen_US
dc.contributor.refereeLukavský, Jiří
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato rigorózní práce se zabývá přehledem soudobých poznatků o efektu rámování. Jedná se o významný psychologický efekt zakotvený v oblasti sociální kognice. Práce obsahuje teoretickou a empirickou část. V rámci teoretické části je popsán přehled soudobých teoretických vysvětlení efektu rámování. Hlavní důraz je kladen na prospektovou teorii, teorii duálních procesů i její rozšíření v podobě třísložkového modelu a rovněž na teorii fuzzy stop. V teoretické části je dále rozebrána typologie efektů rámování a je uveden přehled nejvýznamnějších replikačních a meta- analytických studií. Dále jsou rozebrány studie provedené během pandemie nemoci covid-19 s důrazem na praktickou aplikaci efektu rámování v komunikaci ohledně veřejného zdraví. Dále se teoretická část zaměřuje na individuální rozdíly v citlivosti na efekty rámování. Podrobně jsou popsány hlavní individuální prediktory s důrazem na kognitivní schopnosti, kognitivní styly, numerické schopnosti, osobnostní dispozice a vývojové faktory. V empirické části této práce je provedena předregistrovaná kvantitativní online studie na příležitostném vzorku z české dospělé populace (N = 584) s cílem otestovat, zda numerické schopnosti predikují odolnost vůči rámování nad rámec fluidní inteligence, potřeby poznávání a víry v intuici. Konfirmačním analýzám...cs_CZ
uk.abstract.enThis rigorous thesis reviews contemporary findings on the framing effect. It is an important psychological effect embedded in the field of social cognition. The thesis includes a theoretical and an empirical part. The theoretical part of the thesis reviews contemporary theoretical explanations of the framing effect. The main theoretical discussion concerns Prospect Theory, Dual-Process Theory, and its extension in the form of the tripartite model, as well as Fuzzy-Trace Theory. In the theoretical part, the thesis further discusses the typology of framing effects and provides a review of the most important replications and meta-analyses. Furthermore, the thesis discusses studies conducted during the covid-19 pandemic with emphasis on the practical application of framing effects in public health communication. The theoretical part further focuses on individual differences in susceptibility to framing effects. The thesis describes major individual predictors in detail, with focus on cognitive abilities, cognitive styles, numeracy, personality traits, and developmental factors. In the empirical part of this thesis, a pre-registered quantitative online study is conducted on a convenience sample selected from the Czech adult population (N = 584) to test whether numeracy predicts resistance to framing...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV