Myšlenkový odkaz Františka Drtiny
The thought legacy of the František Drtina
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178531Identifikátory
SIS: 211229
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra filozofie
Datum obhajoby
21. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
František Drtina, Tomáš Garrigue Masaryk, československá společnost, české myšlení, filosofie, pedagogikaKlíčová slova (anglicky)
František Drtina, Tomáš Garrigue Masaryk, Czechoslovakian society, Czech thinking, philosophy, pedagogyTato diplomová práce se zabývá myšlenkovým odkazem českého myslitele Františka Drtiny (1861-1925), který vynikl především v oboru dějinách filosofie a pedagogiky. Byl reformátorem školství, univerzitním profesorem, vědcem a politikem. Zrekonstruovaný myšlenkový odkaz práce ukazuje, že Drtina významně přispěl k porozumění dějin filosofie a pedagogiky, ačkoli nevytvořil vlastní filosofický systém, ale přinesl vlastní pedagogické záměry. Těmto oborům věnoval většinu svých spisů. První kapitola se věnuje jeho životu a sleduje jeho životní osudy. Jedná se o obsáhlou kapitolu a rekonstruuje jeho životní obraz. Člověku se tak má vyjevit František Drtina. Druhá kapitola obsahuje myšlenkový odkaz, který je zasazen do dobového kontextu. Dále je zde rozbor vybraných filosofických a pedagogických děl. Součástí toho je také hodnocení autory tehdejší doby, kteří lépe dokážou uchopit Drtinův myšlenkový odkaz. Práce je psána objektivně, avšak se zaujetím autora k české filosofii. Práci je třeba vnímat jako příspěvek do dějin české filosofie.
This diploma thesis deals with the thought legacy of the Czech thinker František Drtina (1861- 1925) who excelled mainly in the field of history of philosophy and pedagogy. He was educational reformer, university professor, scientist and politician. The reconstructed thought legacy of the thesis shows that Drtina significantly contributed to the understanding of the history of philosophy and pedagogy, although he did not create his own philosophical system, but brought his own pedagogical intentions. He devoted most of his writings to these scientifical disciplines. The first chapter deals with his life and follows his life destinies. This is an extensive chapter and reconstructs his life picture. This is how František Drtina is supposed to appear to a reader. The second chapter contains a thought legacy, which is set in the context of his time. There is also an analysis of his philosophical and pedagogical works. Part of this is also an evaluation by authors of the time, who are better to grasp Drtina's thought legacy. The thesis is written objectively, but with the author's interest in Czech philosophy. The work must be seen as a contribution to the history of Czech philosophy.