Vnímání nových médií dětmi předškolního věku
Perceptions of new media by preschool children
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178708Identifikátory
SIS: 232564
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štípek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
10. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
děti předškolního věku, nová média, předškolní vzdělávání, digitální pregramotnostKlíčová slova (anglicky)
preschool children, new media, preschool education, digital literacyBakalářská práce se zaměřuje na děti předškolního věku a jejich vnímání nových médií. Cílem práce je na základě teoretického rozboru dané problematiky s přispěním empirických zjištění vytvořit edukační materiál, který je zaměřen na přiblížení tématu nových médií dětem předškolního věku. V teoretické části je vymezen termín "nová média" a je zde popsáno pole nových médií, ve kterém by se dítě předškolní věku mělo na základě aktuálních studií v době psaní práce pohybovat. V rámci práce byl uskutečněn kvalitativní výzkum v podobě akčního výzkumu, který byl složen ze dvou výzkumných šetření. První šetření získávalo data od zákonných zástupců dětí formou dotazníku. Navazující druhé výzkumné šetření probíhalo formou individuálních rozhovorů s dětmi. Výsledky výzkumu popisují, v jakém prostředí nových médií se děti předškolního věku pohybují, jaké hodnoty jsou dětem předávány, jaká pozitiva a negativa děti u nových médií vnímají, jaké chování považují v rámci nových médií za správné a jaké faktory ovlivňují vnímání nových médií dětmi předškolního věku.
The bachelor thesis focuses on preschool children and their perception of new media. The aim of the thesis is to create educational material, based on a theoretical analysis of the given issue with the contribution of empirical evidence, which is focused on bringing the topic of new media closer to preschool children. The theoretical framework defines the term "new media" and describes the field of new media a preschool child should be associated with, based on current studies at the time of writing. As part of the thesis, qualitative research was carried out in the form of action research which consisted of two sets of survey research. The first survey collected data from the children's legal representatives in the form of a questionnaire. The follow-up second survey research took place in the form of individual interviews with the children. The results of the research describe the new media environment of preschool children, the values that are transmitted to children, the positive and negative aspects children perceive in new media, the behaviour they consider correct within new media, and the factors influencing preschool children's perception of new media.