Poezie Jaroslava Seiferta jako příležitost k výuce československých dějin na 2. stupni ZŠ
Poetry of Jaroslav Seifert as an opportunity to teach Czechoslovak history at second grade of elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178725Identifikátory
SIS: 243954
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Neumann, Lukáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
11. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jaroslav Seifert, poezie, výuka dějepisu, krize 30. let, mnichovská dohoda, protektorát Čechy a Morava, osvobození Československa, stalinistické ČeskoslovenskoKlíčová slova (anglicky)
Jaroslav Seifert, poetry, history teaching, crisis of 30s, The Munich Agreement, Protectorate of Bohemia and Moravia, the liberation of Czechoslovakia, Stalinism in CzechoslovakiaPráce Poezie Jaroslava Seiferta jako příležitost k výuce československých dějin na 2. stupni ZŠ se zabývá využitím Seifertových básní vydaných mezi lety 1937 a 1950 při výuce dějepisu v 9. ročníku základních škol. Texty vybíráme se sbírek vzniklých na pozadí velkých dějinných událostí a mezníků (krize 30. let 20. stol., tzv. mnichovská dohoda, 2. světová válka, osvobození Československa a konečně stalinismus v Československu 50. let). K Seifertovým básním přistupujeme jako k lyrickým deníkům podávajícím skrze reference k tehdejším historickým událostem svědectví o dané době, neopomíjíme však jejich uměleckou povahu. Text práce je rozdělen na kapitoly korespondující s výše jmenovanými historickými událostmi. V úvodu kapitol se stručně věnujeme historickému pozadí období, v nichž Seifert psal svá díla. Rozborům samotných sbírek věnujeme navázané podkapitoly, ve kterých i s ohledem na estetickou stránku básní hledáme a kategorizujeme společné rysy sbírek využitelné při eventuální přípravě výukových hodin. Ilustrativní návrhy takovýchto lekcí připojujeme hned za rozbory sbírek. K návrhu lekce Mnichovská dohoda navíc dokládáme též její reflexi vycházející z reálné odučené hodiny. Drobnou odchylkou oproti zbytku textu je poslední kapitola věnovaná 50. letům v Československu. Zde je z důvodu ucelení...
This diploma thesis Poetry of Jaroslav Seifert as an opportunity to teach Czechoslovak history at second grade of elementary school deals with the use of Seifert's poems issued between years 1937 and 1950 during history lessons in the ninth grade of primary schools. Texts are thoroughly chosen from the collections of poems created during great historical events and milestones (such as 1930s crisis, The Munich Agreement, The Second World War, the liberation of Czechoslovakia and finally Stalinism in 1950s Czechoslovakia). Seifert's poems are perceived as lyric diaries offering a view of given era through historical references while taking their artistic nature into consideration. This diploma thesis is divided into chapters corresponding with above-mentioned historical events. The introduction of each chapter briefly deals with historical background of given eras when Seifert wrote his poems. The actual analysis of the collections of poems is dealt with in corresponding subchapters where, considering aesthetical side of poems, the common features of collections potentially usable for preparations of lessons are identified and categorized. Illustrative propositions of such lessons directly follow the analysis. The proposition of lesson The Munich Agreement is furthermore supported with its reflection...