Mediální obraz Petra Kellnera po jeho smrti
Media representation of Petr Kellner after his death
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178927Identifiers
Study Information System: 246387
Collections
- Kvalifikační práce [18324]
Author
Advisor
Referee
Bednařík, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vlastnictví médií, Petr Kellner, mediální obraz, PPF, média, televizeKeywords (English)
Media ownership, Petr Kellner, media image, PPF, media, televisionBakalářská práce se zabývá mediálním obrazem podnikatele Petra Kellnera po jeho smrti v roce 2021. Cílem práce je zjistit, jestli a jak se lišilo informování o Kellnerovi v hlavní zpravodajské relaci veřejnoprávní České televize a Televize Nova, kterou vlastnil zesnulý podnikatel a poté jeho dědicové. Práce v úvodu popisuje Kellnerův život, podnikání a také jeho rodinu. Podrobně informuje také o jeho smrti při havárii vrtulníku na Aljašce. Poté se již věnuje výzkumu. K tomu byla využita jak kvantitativní analýza reportáží o Kellnerovi v obou televizích, tak i kvalitativní metoda rámcování. Výzkum ukázal, že televize Nova věnovala zprávám o Kellnerovi téměř dvojnásobek času ve vysílání oproti České televizi. V reportážích také častěji zmiňovala Kellnerovy dobročinné aktivity.
The aim of the thesis is to find out whether the media image of Petr Kellner differed in the main news of public television Česká Televize compared to TV Nova which was owned by the businessman and then by his heirs. The thesis starts with a description of Kellner's life, business and his family. It also details his death in a helicopter crash in Alaska. Then it continues with the research. For this, both a quantitative analysis of the coverage of Kellner on both two TV stations and a qualitative framing method were used. The research showed that Nova television devoted almost twice as much airtime to inform about Kellner compared to Česká Televize. It also mentioned Kellner's philanthropic activities more often.