Specifika edukace pacienta s cystickou fibrózou
Specifics of education in a patient with cystic fibrosis
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178976Identifikátory
SIS: 235899
Kolekce
- Kvalifikační práce [1773]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nikodemová, Hana
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Všeobecné ošetřovatelství
Katedra / ústav / klinika
Ústav ošetřovatelství
Datum obhajoby
2. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Edukace, cystická fybróza, pacient, sestraKlíčová slova (anglicky)
Education, cystic fybrosis, patient, nurseVýchodisko: Bakalářská práce "Specifika edukace pacienta s cystickou fibrózou" se zabývá problematikou edukace pacienta s touto diagnózou. Cíle: Cílem bylo zjistit kvalitu a způsob edukace, prověřit znalost sester edukujících tyto pacienty, porovnat edukaci mezi nemocnicemi, odděleními, ale i mezi věkovými skupinami, a ve výsledku zlepšit dosavadní prováděnou edukaci. Metodika: Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. V teoretické části se práce zaměřuje na popis onemocnění, jeho diagnostiku, příznaky a léčbu. Dále na specifika edukace u tohoto onemocnění, způsoby provádění edukace a případné pomůcky k ní. Empirická část je zpracována na základě kvantitativního výzkumu za použití nestandardizovaného dotazníkového šetření vlastní tvorby s otevřenými i zavřenými otázkami. Výsledky: Z dotazníkového šetření vyplývá, že existuje souvislost mezi věkovou skupinou sester a četností realizace edukace pacientů s CF. Z dotazníkového šetření vyšla zajímavá fakta ukazující určité oblasti, ve kterých je potřeba edukaci zlepšit, rozšířit nebo více kontrolovat. Závěr: V závěru práce jsou uvedeny zjištěné poznatky a vyhodnocení stanovených cílů. Lze konstatovat, že respondenti ve větší míře nezjišťují zpětnou vazbu, nemají na svých odděleních edukační materiály a ve více jak 40 % edukaci provádí...
1 Abstract Theme: The bachelor thesis "Specifics of education of a patient with cystic fibrosis" deals with the issue of education of a patient with this diagnosis. Aims: The aim was to find out the quality and method of education. To check the knowledge of nurses educating these patients. Compare education between hospitals, departments but also between age groups. And as a result, to improve the education carried out so far. Methods: The thesis is divided into two parts into theoretical and empirical. In the theoretical part, the thesis focuses on the description of the disease, its diagnosis, symptoms and treatment. Furthermore, on the specifics of education in the disease, methods of implementation and possible aids to education. The empirical part is processed on the basis of quantitative research using a non-standardized questionnaire survey of one's own creation with open and closed questions. Results: The questionnaire survey shows that there is a link between the age group of nurses and the frequency of education of patients with CF. The questionnaire survey showed interesting facts showing certain areas in which education needs to be improved, expanded or more controlled. Conclusion: The questionnaire survey shows that there is a link between the age group of nurses and the frequency of education...