Státem řízená kultura: Československá divadla v době normalizace
State-controlled culture: the Czechoslovak theatres in the era of normalisation
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179023Identifikátory
SIS: 248643
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmíd, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny evropské kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
20. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
cenzura, činohra, divadlo, komunismus, kulturní politika, normalizaceKlíčová slova (anglicky)
censorship, communism, cultural policy, drama, normalisation, theatreStátem řízená kultura Československá divadla v době normalizace Anotace Tato diplomová práce podává ucelený obraz o kulturní politice v době tzv. normalizace. Cílem je představit fungování československých divadel pod ideologickým dohledem vládnoucí strany. První část se zabývá společensko-historickým kontextem a vybranými událostmi, které ovlivnili další vývoj. Vstup vojsk Varšavské smlouvy na území Československa přiměl změnit poměry v zemi, upevnila se moc i cenzura. Druhá část se přímo zaměřuje na popis kulturního státního aparátu, jednotlivých institucí a jejich činnosti ve vymezeném období. Odpovídá na to, jak stát reguloval kulturu a jaká cenzurní nařízení vyšla v platnost. Na vybraných divadlech přímo představuje, jaký vliv měla změna politické situace po roce 1968 nejen na dramatické a inscenační směřování. Klíčová slova cenzura, činohra, divadlo, komunismus, kultura, normalizace
Stated-controlled culture Czechoslovak theaters at the time of normalization Abstract This thesis gives a comprehensive picture of cultural policy during the so-called normalisation period. The aim is to present the functioning of Czechoslovak theaters under the ideological supervision of the ruling party. The first part deals with the socio-historical context and selected events that further developments. The entry of Warsaw Pact troops into Czechoslovakia forced a change in the countrys circumstances, and power and censorship were consolidated. The second part focuses directly on the description of the cultural state apparatus, the individual institutions and their activities in the given period. It deals with how the state regulated culture and what censorship regulations came into force. It directly presents, through selected theaters, the impact of change in political situation after 1968 not only on the artistic and staging direction. Keywords censorship, communism, cultural policy, drama, normalisation, theatre