Kontakty rodiny a školy na škole málotřídního typu
Contacts betweeen family and school on elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17919Identifikátory
SIS: 69107
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Diplomová práce pojednává o kontaktech rodiny a školy se zaměřením na specifika této interakce v případě školy malotřídního typu. Kontakty rodičů s učiteli tvoří jednu z významných součástí koordinace rodičů se školou. Můžeme je rozdělit na přímé, jež představují setkání rodičů s učiteli tváří v tvář, a nepřímé, které jsou zastoupeny telefonickými rozhovory, vzkazy přes žáka apod. Tato práce se zaměřuje na přímý způsob komunikace rodičů s učiteli. Snaží se zachytit specifické formy tohoto kontaktu v souvislosti se specifiky souvisejícími s prostředím. Práce vychází z předpokladu, že venkovské prostředí, se kterým j e škola malotřídního typu často spjata, netrpí anonymitou měst, je místem, kde jsou lidé obecně v bližším kontaktu. Malotřídní školy jsou dále školami, kde žáci navštěvují první stupeň ZŠ, zahrnují tedy pouze oblast primárního vzdělávání, pro kterou je vyšší míra interakce rodičů s učiteli typická. Tento stupeň má možnost zachovat si zde svou autonomii, není ovlivněn stupněm navazujícím, který j e při j e j i c h spojení často dominantní. A v neposlední řadě se jedná o školy s malým počtem žáků, kde je prostor k individuálnímu přístupu nejen k dětem, ale rovněž k j e j i c h rodičům.
Diploma thesis discusses the communication between family and teachers, especially the specific aspects of this interaction considering small schools. The communication between parents and teachers is one of the important parts of coordination of parents and school. Communication can be divided into direct, represented by f a c e - t o - f a ce contact between parents and teachers, and indirect, which comprise telephone conversation and other messages delivered by the pupils. This t h e s i s focuses on the direct type of communication. It aims to describe s p e c i f i c forms of direct communication in context of s p e c i f i c traits of r e l a t ed environment. We assume, that the village environment, which is common for small schools, doesn't suffer of anonymity of large cities, and that people in this environment generally have closer contacts with each other. Small schools are schools for 6 to 11 years old, o f f e r i n g only the primary level of education, for which the higher rate of p a r e n t - t e a c h e r i n t e r a c t i o n is typical. In these small schools, the primary education has the p o s s i b i l i t y to preserve i t ' s autonomy, and it i s n ' t influenced by the secondary level education, which appears to be dominant, when the both levels are combined. Last but not least...