Čtenáři webtoonů v Česku
Readers of webtoons in Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179336Identifikátory
SIS: 246512
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Silverio, Robert
Oponent práce
Končelík, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
31. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Komiks, webtoon, webkomiks, média, čtenářství, konzument, internet, platforma, sdíleníKlíčová slova (anglicky)
Comics, webtoon, webcomics, media, reading, consumer, Internet, platform, sharingDiplomová práce se zabývá webtoony a jejich čtenáři. Webtoony jsou komiksy vhodné k publikování na webu. Často jsou publikované skrze sociální média a specializované platformy, které jsou často přístupné zdarma a dají se zobrazit na telefonu. Přístup k webtoonům je tedy pro uživatele snadný. Díky absenci prostředníka jako nakladatelství, mají autoři velkou tvůrčí svobodu, a tak webtoony mohou být velmi rozmanité. Mohou mít různé výtvarné zpracování, žánr, děj, nebo mohou obsahovat zvuk či animaci. Mohou proto oslovit široké množství konzumentů. Při využití některých platforem může autor na publikovaných webtoonech i vydělat (např. skrze program pro tvůrce na webtoon.com). Případně navázat na úspěšný titul vydáním knihy nebo nějakých produktů. Cílem práce je zjistit, zda respondenti webtoony znají, zda je aktivně konzumují, jaký na ně mají názor nebo jaké jsou jejich preference. V neposlední řadě také zjistit, zda je respondenti sdílí s okolím. V praktické části respondenti uvádějí jejich preference žánru, čtenářské návyky, oblíbené platformy nebo autory. Respondenti uvedli, že mezi na webtoonech oceňují jejich praktičnost a dostupnost, díky které je mohou číst i během cestování nebo čekání.
The thesis examines webtoons and their consumers. Webtoons are comics suitable for publishing on the Internet. They are often published via social media and special platforms (for example webtoon. co mor tapas.io), which are often free and can be displayed on the phone. This makes webtoons easily accessible for consumers. Because of absence a publishing house, authors have a lot of creative freedom, so webtoons can be very diverse. Webtoons can have various art style, different genres and plots, or they can contain sound or animation. This can make them appealing to a wide range of consumers. Author can even earn money from publishing webtoons on platforms with revenue program (for example webtoon.com have this type of program). Successfull authors sometimes publish books or some kind of merchendise. This thesis aims to examine whether the respondents know webtoons, whether they actively consume webtoons, what their opinions are or what preferences consumers have. Important is also to find out if the respondents share webtoons with their freinds. Respondents indicate their genre preferences, reading habits, favorite platforms or authors. Respondents appreciate practicality and accessibility of webtoon, because they can read thewebtoons even while traveling or waiting.