Gender gap in math score: does teacher gender matter?
Rozdíl mezi pohlavími v matematickém skóre: záleží na pohlaví učitele?
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179379Identifiers
Study Information System: 235442
Collections
- Kvalifikační práce [18324]
Author
Advisor
Referee
Gregor, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
1. 2. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Genderová nerovnost v matematických výsledcích, Propensity score matching, TIMSS standardizované testy, Efekt pohlaví učitele, Mezinárodní analýzaKeywords (English)
Gender gap in math achievement, Propensity score matching, TIMSS standardized tests, Effect of teachers' gender, International analysisPřestože jsou kvalita a rovné příležitosti ve vzdělávání vnímány jako obecně prospěšné, stále existují značné rozdíly ve studijních výsledcích chlapců a dívek. V této práci se pokusíme vyhodnotit jaký má efekt pohlaví učitele na studijní výsledky žáků. Konkrétně využijeme data TIMSS z 36 různých zemí abychom posoudili tento efekt na žáky a žačky čtvrtých tříd. Jsme první, kdo používá metodu Propensity Score Matching (PSM) k překonání výběrové chyby v tomto kontextu. Výsledky analýzy sdružených dat naznačují, že pohlaví učitele nemá žádný významný vliv na dívky, ale pozorujeme negativní efekt na chlapce. Když jsme uvažovali každou zemi zvlášť, pouze ve 4 zemích jsme našli stati- sticky významný efekt pohlaví učitele na výsledky studentů u chlapců. Z těchto 4 zemí pouze chlapci v Černé Hoře benefitovali z učitele stejného pohlaví, za- tímco ve zbylích 3 zemích to jejich výsledky zhoršilo. U dívek je efekt ro- bustní a pozitivní ve 4 zemích a negativní ve 3 zemích. Jak pro dívky tak pro chlapce jsme ve většině zemí nenašli žádný statisticky významný efekt. Naše výsledky přispívají k literatuře zabývající se vlivy pohlaví učitele na výsledky žáků ale také k širší diskuzi ohledně rozdílů v dosaženém vzdělání mezi chlapci a dívkami. Klasifikace JEL I2, I21, I24, I20, F00 Klíčová slova Genderová nerovnost...
Even though quality and equal opportunities are regarded as generally desir- able in education, major differences in the study outcomes of girls and boys still exist. In this thesis, we try to assess the effect of a teacher's gender on the educational outcomes of pupils. Specifically, we use TIMSS data from 36 coun- tries to evaluate this effect on 4th grade students. To our knowledge, we are the first to utilize the Propensity Score Matching (PSM) approach to overcome the selection bias in this context. The results of the pooled analysis suggest that there is no significant effect of teachers' gender on girls but we observe a negative effect for boys. When considering each country separately, only in 4 countries do we find a significant effect of teacher's gender on students' test scores for boys. Of the 4 countries, only boys in Montenegro prosper with a same-sex teacher, while in 3 countries boys' achievement is hampered by a same-sex teacher. For girls, we find a robust positive effect in 4 countries and a negative effect in 3 countries. For both boys and girls, we find no significant robust effect of having a same-sex teacher in the majority of countries. Our findings contribute to the literature on the effects of teachers' gender, as well as, to the broader discussion of differences in the...