Utváření profesní identity kouče. Narativní perspektiva.
Construction of Professional Identity of a Coach. Narrative point of view.
rigorózní práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179544Identifikátory
SIS: 236720
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Oponent práce
Heider, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
31. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Rigorózní práce představuje rozšíření stejnojmenné diplomové práce, která se zabývala tématem konstrukce profesní identity u profesionálních koučů. První oddíl teoretické části je věnován tématu identity. Identita je vymezena z psychologického a filosofického hlediska, a jsou představeny vybrané psychologické teorie vývoje identity. Dále je popsána profesní identita jako specifická forma identity jedince, která se vztahuje k jeho profesní oblasti, a jsou uvedeny některé výzkumy týkající se profesní identity. Na závěr této části práce je nastíněno téma krize profesní identity a koncept self - efficacy, který s oblastí profesní identity souvisí. Druhý oddíl teoretické části popisuje současnou podobu koučinku v České republice, jeho profesní rámec a vymezení koučinku od příbuzných disciplín. Dále jsou uvedeny klíčové kompetence profesionálního kouče, stručná historie vzniku koučovací metody, souvislost koučování a psychologie a etika v koučování. Empirická část představuje vlastní výzkum, který byl motivován snahou porozumět tomu, jakým způsobem je utvářena profesní identita kouče. Jeho základ spočívá v kvalitativním zpracovávání dat z rozhovorů s účastníky studie, kterými jsou dospělí muži a ženy, kteří se věnují profesionálnímu koučování kontinuálně déle než 2 roky. V rámci přístupu interpretativní...
The rigorous theses represents an extension of the diploma thesis entitled "Construction of Professional Identity of a Coach. Narrative point of View.". The first section of the theoretical part is devoted to the topic of identity. Identity is defined from a psychological and philosophical point of view, and psychological theories of identity development are introduced. Furthermore, professional identity is presented as a specific form of identity of an individual, which relates to their professional field, and recent research studies concerning professional identity are presented. At the end of this part, the topic of the crisis of professional identity and the concept of self - efficacy, which is related to the area of professional identity, are discussed. The second section of the theoretical part describes the contemporary image of coaching in the Czech Republic, its professional framework, and a brief history of the coaching method. Subsequently, the key competencies of a professional coach, differences from related disciplines, the context of coaching and psychology and ethics in coaching are described. The empirical part presents our own research, which was motivated by an effort to understand how the coach's professional identity is formed. Its basis lies in the qualitative analysis of data...