Psychóza a školní realita, (do)studovat s psychózou
Psychosis and school reality, how to learn with psychosis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17969Identifikátory
SIS: 69086
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Duplinský, Josef
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
1. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tématem práce jsou obtíže při studiu a způsoby zvládání situace návratu ke studiu u mladých lidí s duševním onemocněním. Teoretická část uvádí čtenáře do problematiky schizofrenie a obtíží a deficitů, které vnáší do života jedince, který jí trpí. Podrobněji se zabývám copingovými strategiemi osob se schizofrenií, konceptem včasné prevence a terapie duševních onemocnění a zahraničními příklady podpory ve studiu osob se schizofrenií. Praktická část obsahuje pět případových studií mladých lidí s duševním onemocněním, kteří se rozhodli vrátit ke studiu. Hlavní oblastí zájmu je zachycení potíží, které v procesu návratu mají, a hlavně strategií zvládání těchto obtíží. Dále je podán celkový pohled na strategie vyrovnávání se se zátěží u těchto osob. Zdůrazňuji podobnosti nebo rozdíly strategií napříč kasuistikami a dávám použité strategie do souvztažnosti se studijní úspěšností jednotlivců. KLÍČOVÁ SLOVA Mladí lidé na počátku duševního onemocnění, návrat ke studiu na střední a vysoké škole, strategie zvládání, program podpory návratu ke studiu
The subject of this thesis is difficulties with return to studies and the strategies of coping these situations of young people with serious mental illness. The theoretical part introduces the issue schizophrenia. It describes the difficulties and the deficits that arise in the person's life due to the illness. In detail, I explain the coping strategies of these people, the concept of early prevention and therapy of mentall illness and the international examples of supported education of people with schizophrenia. The practical part consists of five case studies of young people with psychosis who decided to return to their school life. The main issue of interest is finding the difficulties, that can appear in the process of the return, and especially tracking the strategies of coping the sdifficulties. As following, there is a wider picture of coping strategies discussed, the similarities and differences between the strategies of these five people explored and described strategies are related to the individual's studying success. KEY WORDS Young people in the early phase of serious mental illness, return to high school or university, coping strategies, supported education program