Být učitelkou primární školy - vztah teorie a praxe v přípravě na profesi
Primary School Teacher - the Relationship Between Theory and Practice in the Professional Training
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17975Identifikátory
SIS: 69109
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Smetáčková, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V úvodu diplomové práce a nejen tam jsem upozornila na složitost vztahu "teorie" a "praxe". V pedagogice a přípravě učitelů především je mezi oběma složkami zatím spíše napětí. Ukázalo se, že nejen odborníci, ale také učitelé vnímají oba pojmy a jejich vztah mnohdy jako nejasné a mnoho významové. Jednoznačně můžeme říci, že oba pojmy nelze zcela oddělit, ani ve chvíli, kdy se je snažíme vymezit. Dokazuje to jak odborná pedagogická literatura, tak obě respondentky. Jak jsem nastínila již v úvodu práce, zajímalo mě, zda vzdělání učitelek a rovněž kultura a normy jejich země mohou mít vliv na vnímání vlastní přípravy. Nyní si troufám říci, že "význam", který švýcarská učitelka přikládá přípravě učitelů, může určitým způsobem korespondovat s vývojem vzdělávání budoucích učitelů v její zemi. V mé práci nehrálo nejdůležitější roli srovnávání českého a švýcarského, jak by se mohlo očekávat. Důležitějším kritériem pro mě byla právě rozdílná zkušenost zvláštní přípravy učitelek. Nej důležitější však pro mě byly pohledy obou učitelek, jejich autenticita, kterou do témat vnášely. Vše podstatné bylo shrnuto v předchozí kapitole. K samotnému tématu práce můžeme ještě na závěr dodat, že ti, co teorii provozují na univerzitě, i ti, co ji hledají a destilují v praxi nebo ti, kteří se , jen" in-service vzdělávají, ti...
This work deals with permanent and yet actual subject of the relationship of theory and practise in education of teachers. The main subject is connected closely to professional identity of primary school teachers, as well. First of all, the theoretical part of this work focuses on the relationship of theory and practise. It's based on works of both Czech and foreign authors, specifically German and Swiss ones. Because there are different systems of teacher-preparation in these countries, the view on theory-practise relationship is different in many points, as well. Theoretical part is divided into five chapters. First one presents primary school teacher and shows his typical features which differentiate him from teachers in another levels of education. The second chapter describes a concept of pedagogical education of teachers. The third chapter deals with how differently may concept "practise" be percieved in context of their mutual relationship. The fourth chapter describes the relationship of theory and practise in pedagogy and the last, fifth one is the most comprehensive one and is further divided into three chapters.