Festival umění v Šírázu (1967-1977) perspektivou historické paměti
The Shiraz Art Festival (1967-1977) through the lens of historical memory
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180303Identifikátory
SIS: 254475
Kolekce
- Kvalifikační práce [23836]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kříhová, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda - Íránistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra Blízkého východu
Datum obhajoby
6. 2. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
archivní materiály|kolektivní paměť|kulturní diplomacie|moderní dějiny Íránu|nacionalismus|vynalezená tradice|uměníKlíčová slova (anglicky)
archival materials|collective memory|cultural diplomacy|modern Iranian history|nationalism|invented tradition|artBakalářská práce se zabývá tématem Festivalu umění v Šírázu, který se konal v letech 1967- 1977. Otázkou, kterou si autorka klade, je, zda mohl festival fungovat jako autonomní umělecká zóna, nebo zda bylo umělecké dění provázáno se sociopolitickým klimatem Íránu té doby. Za použití teorií o kolektivní a historické paměti jsou analyzovány významné festivalové události, které jsou také zasazeny do širších historických souvislostí. Zkoumány jsou jak pozitivní reakce na festival, tak ty kritické. Protože festival vstupuje také do současných kulturních diskusí, je v bakalářské práci věnován prostor polemice mezi dvěma kurátory, kteří k festivalu zaujímají opačná stanoviska. Závěrem práce autorka konstatuje, že festival neprobíhal izolovaně od politických událostí, naopak byl příznakem a později katalyzátorem komplikovaných společenských tenzí v Íránu druhé poloviny 70. let 20. století.
The bachelor thesis deals with the topic of the Festival of Arts in Shiraz, which took place in 1967-1977. The question asked by author asks is whether the festival could function as an autonomous art zone or whether the art scene was intertwined with the socio-political climate of Iran at that time. Using theories of collective and historical memory, significant festival events are analyzed and placed in a broader historical context. Both positive and critical reactions to the festival are examined. As the Festival also enters into contemporary cultural debates, this bachelor thesis focuses on the controversy between two curators who take opposing positions on the festival. The author concludes the thesis by noting that the festival did not take place in isolation from political events; rather, it was a symptom and later a catalyst of the complicated social tensions in Iran in the second half of the 1970s.