Anarchie a evidence. Esej o psaní a vidění
Anarchy and Evidence. Essay on Writing and Seeing
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180308Identifikátory
SIS: 126381
Kolekce
- Kvalifikační práce [23836]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulka, Josef
Ébert-Zeminová, Catherine
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
26. 3. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
psaní|vidění|evidence|kinematografie|moderní a postmoderní literatura|ruská literatura|Nabokov|GombrowiczKlíčová slova (anglicky)
writing|seeing|evidence|cinematography|modern and postmodern literature|Russian literature|Nabokov|GombrowiczModerní literatura nezakládá dílo, ale proces psaní, který dílo rozkládá. Psaní je anarchie. Psaní způsobuje, že stále máme před očima to, co chce být sděleno. Psaní je evidentní, ale zároveň šifruje sdělení. Psaní pokračuje jako evidence toho, co chce být řečí sděleno, jako jisté setrvání sdělení v čase. Moderní básnický jazyk se snaží událostem přiblížit až na hranici jejich reprezentace a ukázat je v jejich stávání se událostmi. Takový jazyk se stává jazykem pohybu, jazykem kinematografickým a evidentním, který svět za oknem ukazuje jako svět, jenž se stal součástí našeho pohledu na svět. Zachytit čas transformace se stává záležitostí psaní jako permanentního stávání. Moderní literatura už není jen "mluvení", ale rovněž "psaní". Neustále zcizuje "mluvení". Fixuje "mluvení", zachycuje jeho vnějšek. Jestliže "mluvení" mizí ve chvíli umlknutí, "psaní" tu zůstává přítomné, leží přede mnou na papíře a můžu se k němu kdykoli vrátit a nahlédnout je. Psaní je "permanentní evidencí", je clonou (Gombrowicz) i průhledem (Nabokov). A tato permanentní evidence vnějšku, jakou je psaní, je rovněž podstatou filmu. Film se pokouší zachytit zkušenost vidění - "vidění" se kamerou přichytává jako obraz na filmový materiál. Z jazyka moderní literatury se stala ekvivalence filmového obrazu. Mluvené se díky psaní...
Modern literature does not create a literary work, but a process of writing that decomposes the work. Writing is anarchy. Writing causes that we constantly perceive what we want to express. Writing is evident, but it also encrypts a message. Writing endures as a record and evidence of what we want to express in words, as some persistence of the message in time. Modern poetic language strives to bring events closer to the limit of their representation and to show them in their becoming of events. Such language becomes the language of motion, cinematographic, obvious and evident language that shows the world outside a window as the world that has become a part of our perspective on the world. Capturing the time of transformation becomes a matter of writing as permanent process of "becoming". Modern literature is no longer just "speaking", but also "writing". It constantly alienates "speaking". It fixes "speaking", capturing its outside. If "speaking" disappears at the moment of silence, "writing" stays present, fixed on a paper, and we can come back to it any time to have a look at it. Writing is a permanent record - "permanent evidence", it is an aperture (Gombrowicz) and an insight (Nabokov). In addition, this "permanent evidence" of outside, which writing is, is the essence of the film. The film...