Integration of European and Global Issues intoUpper-Secondary English Classes
Integrace evropských a globálních témat do gymnaziální výuky anglického jazyka
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180309Identifikátory
SIS: 118720
Kolekce
- Kvalifikační práce [23836]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Betáková, Lucie
Walterová, Eliška
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 10. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
akční výzkum|globální výchova|gymnázium|inovativní metody výuky cizích jazyků|kurikulum|střední škola (ISCED 3)|metoda globální simulace|Model United NationsKlíčová slova (anglicky)
global simulation method|innovative methods of foreign language teaching|curriculum|action research|upper-secondary school (ISCED 3)|global education|Model United NationsNěmečková, J. (2018). Integration of European and Global Issues into Upper-Secondary English Classes (unpublished Ph.D. thesis). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky. Abstrakt Práce se zabývá problematikou integrace vybraného průřezového tématu z Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, konkrétně Výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech, do hodin anglického jazyka. Práce obsahuje přehled odborné literatury a výzkumných studií týkajících se integrace globální výchovy a jazykového a kulturního vzdělávání a věnuje se globální simulaci jakožto inovativní metodě výuky cizího jazyka v kontextu soudobých lingvodidaktických a psychologických teorií. V rámci výzkumné části byl navržen model integrovaného předmětu "Model United Nations", konkrétně jeho sylabus, metodický manuál pro učitele a doprovodné materiály, a tento model byl následně ověřen, jak z hlediska jeho vhodnosti pro integraci uvedených vzdělávacích oborů, tak z hlediska vlivu účasti studentů v předmětu na rozvoj jejich subjektivně vnímané komunikační kompetence v anglickém jazyce. Jako výzkumný design byl zvolen akční výzkum, kterého se ve třech stádiích zúčastnilo celkem 307 respondentů. Jádrem výzkumu bylo ověřování modelu v rámci práce se šesti pokusnými skupinami středoškolských...
Němečková, J. (2018). Integration of European and Global Issues into Upper-Secondary English Classes (unpublished Ph.D. thesis). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky. Abstract The thesis deals with the integration of a selected cross-curricular subject of the national curriculum for upper-secondary schools (Framework Educational Programme for Upper- Secondary Schools, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia), namely Education towards Thinking in European and Global Contexts, into English classes. The thesis contains an overview of academic literature and research studies dealing with the integration of global education and language and culture education. It presents the global simulation method as an innovative method of foreign language teaching in the context of contemporary language teaching approaches and psychological theories. The paper includes an original teaching model of an integrated subject called "Model United Nations", namely its syllabus, guide for teachers, and worksheets. This model was tested both with regard to its suitability for the integration of the listed educational areas, as well as to its impact on the development of the students' self-perceived communication competence in the English language. The action research took place in three...