Pojetí svátku sv. Mikuláše s prvky dramatické výchovy v mateřské škole.
The concept of St. Nicholas Day with elements of drama education in kindergarten.
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180433Identifikátory
SIS: 250998
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťátková, Soňa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
svátek sv. Mikuláše, dramatická výchova, strach dítěte, předškolní věkKlíčová slova (anglicky)
St Nicholas Day, drama education, child's fear, pre-school ageBakalářská práce se věnuje využití prvků dramatické výchovy v tématu svátku sv. Mikuláše v mateřských školách. Práce se rozděluje na dvě části, teoretickou část a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na dramatickou výchovu a různá pojetí slavení svátku sv. Mikuláše v mateřských školách. Také se dotýká tématu pedagogiky Franze Ketta a popisuje postavu sv. Mikuláše a s ním spojené legendy. Dále se teoretická část zabývá strachem dítěte předškolního věku vyplývajícím z tradičního pojetí slavení svátku sv. Mikuláše a vysvětluje pojmy strach a úzkost. V praktické části je představena dramatická lekce zaměřující se na svátek sv. Mikuláše. Dramatická lekce je realizována v pěti mateřských školách různého zaměření. V praktické části jsou také uskutečněny rozhovory s pedagogy mateřských škol a je zde použita výzkumná metoda dotazníku. Cílem této bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem se věnují tématu sv. Mikuláše pedagogové v různých mateřských školách a zda lze toto téma zpracovat pomocí dramatické výchovy. Dále práce ověřuje funkčnost dramatické lekce věnující se postavě sv. Mikuláše v pěti mateřských školách různého zaměření. Bakalářská práce také zjišťuje, zda může tradiční pojetí slavení svátku sv. Mikuláše vyvolávat strach u dětí předškolního věku. V závěru tato práce shrnuje výsledky...
The bachelor thesis focuses on the use of elements of drama education in the theme of St. Nicholas Day in kindergartens. The thesis is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. The theoretical part focuses on drama education and different concepts of celebrating St. Nicholas Day in kindergartens. It also touches on the topic of Franz Kett's pedagogy and describes the figure of St. Nicholas and the legends associated with him. Furthermore, the theoretical part deals with the preschool child's fear resulting from the traditional concept of celebrating St. Nicholas Day and explains the concepts of fear and anxiety. In the practical part, a drama lesson focusing on the feast of St. Nicholas is presented. The drama lesson is implemented in five kindergartens of different orientations. In the practical part, interviews with kindergarten teachers are also conducted and the research method of questionnaire is used. The aim of this Bachelor's thesis is to find out how the topic of St. Nicholas is dealt with by the teachers in the different kindergartens and whether this topic can be treated by means of drama education. Furthermore, the thesis verifies the functionality of a drama lesson dedicated to the figure of St. Nicholas in five kindergartens of different orientations. The...