dc.contributor.advisor | Beran, Filip | |
dc.creator | Ondič, Milan | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T14:11:10Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T14:11:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/180443 | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with the introduction of scalar product and determinant, which are important tools of analytic geometry. The purpose of the thesis is to provide a parallel interpretation of these two key concepts of advanced algebra - the dot product and the determinant - primarily from a geometric, not an algebraic, point of view. The aim of the thesis is to show how both representations can be derived just by solving geometric problems in two-dimensional space and then how to transfer them to three-dimensional space. The first part of the work is devoted to finding the angle between two vectors in the plane and to calculating the area of a triangle. Both of problems are solved in several ways and then the scalar product and determinant are derived. The second part of the work is devoted to three-dimensional space, in particular the angle between two vectors, lines and planes and the volume of a tetrahedron and parallelogram. This is then supplemented by the introduction of some notions of linear algebra, an investigation of the algebraic properties of the dot product and determinant, and a generalization of the notions to the n-dimensional space. The last part of the thesis is devoted to the analysis of selected czech high school mathematics textbooks in terms of the occurrence and... | en_US |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá zavedením skalárního součinu a determinantu, které jsou důležitými nástroji analytické geometrie. Náplní práce je paralelně vést výklad těchto dvou klíčových konceptů pokročilejší algebry - skalárního součinu a determinantu - primárně z hlediska geometrického, nikoliv algebraického. Cílem práce je ukázat, jak se dají obě zobrazení odvodit jen na základě řešení geometrických problémů v dvourozměrném prostoru a následně jak je přenést do prostoru trojrozměrného. První část práce je věnována hledání odchylek dvou vektorů v rovině a počítání obsahu trojúhelníku. Oba typy úloh jsou řešeny několika způsoby a na jejich základě se pak odvodí skalární součin a determinant. Druhá část práce je pak věnována trojrozměrného prostoru, zejména pak odchylkám vektorů, přímek a rovin a objemu čtyřstěnu a rovnoběžnostěnu. To je pak doplněno o zavedení některých pojmů lineární algebry, zkoumání algebraických vlastností skalárního součinu i determinantu a zobecnění pojmů do n-rozměrného prostoru. Poslední část práce je věnována analýze vybraných českých středoškolských učebnic matematiky z hlediska výskytu a pojetí výkladu skalárního součinu a determinantu. Všechny úlohy jsou doplněny obrázky vytvořenými v programu GeoGebra. Práce je primárně určena pro středoškolské učitele i žáky a studenty... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | analytic geometry | en_US |
dc.subject | linear algebra | en_US |
dc.subject | dot product | en_US |
dc.subject | determinant | en_US |
dc.subject | analytická geometrie | cs_CZ |
dc.subject | lineární algebra | cs_CZ |
dc.subject | skalární součin | cs_CZ |
dc.subject | determinant | cs_CZ |
dc.title | Úhly, obsahy, objemy: skalární součin a determinant | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-05-16 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 247403 | |
dc.title.translated | Angles, areas, volumes: dot product and determinant | en_US |
dc.contributor.referee | Zamboj, Michal | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá zavedením skalárního součinu a determinantu, které jsou důležitými nástroji analytické geometrie. Náplní práce je paralelně vést výklad těchto dvou klíčových konceptů pokročilejší algebry - skalárního součinu a determinantu - primárně z hlediska geometrického, nikoliv algebraického. Cílem práce je ukázat, jak se dají obě zobrazení odvodit jen na základě řešení geometrických problémů v dvourozměrném prostoru a následně jak je přenést do prostoru trojrozměrného. První část práce je věnována hledání odchylek dvou vektorů v rovině a počítání obsahu trojúhelníku. Oba typy úloh jsou řešeny několika způsoby a na jejich základě se pak odvodí skalární součin a determinant. Druhá část práce je pak věnována trojrozměrného prostoru, zejména pak odchylkám vektorů, přímek a rovin a objemu čtyřstěnu a rovnoběžnostěnu. To je pak doplněno o zavedení některých pojmů lineární algebry, zkoumání algebraických vlastností skalárního součinu i determinantu a zobecnění pojmů do n-rozměrného prostoru. Poslední část práce je věnována analýze vybraných českých středoškolských učebnic matematiky z hlediska výskytu a pojetí výkladu skalárního součinu a determinantu. Všechny úlohy jsou doplněny obrázky vytvořenými v programu GeoGebra. Práce je primárně určena pro středoškolské učitele i žáky a studenty... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with the introduction of scalar product and determinant, which are important tools of analytic geometry. The purpose of the thesis is to provide a parallel interpretation of these two key concepts of advanced algebra - the dot product and the determinant - primarily from a geometric, not an algebraic, point of view. The aim of the thesis is to show how both representations can be derived just by solving geometric problems in two-dimensional space and then how to transfer them to three-dimensional space. The first part of the work is devoted to finding the angle between two vectors in the plane and to calculating the area of a triangle. Both of problems are solved in several ways and then the scalar product and determinant are derived. The second part of the work is devoted to three-dimensional space, in particular the angle between two vectors, lines and planes and the volume of a tetrahedron and parallelogram. This is then supplemented by the introduction of some notions of linear algebra, an investigation of the algebraic properties of the dot product and determinant, and a generalization of the notions to the n-dimensional space. The last part of the thesis is devoted to the analysis of selected czech high school mathematics textbooks in terms of the occurrence and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |