Okolnosti vedoucí k umístění dětí do konkrétního dětského domova se školou a možnosti prevence jejich rizikového chování
The cicrumstances leading to a childs placement into a specific children's school and possibilities of prevention of their risky behavior
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180511Identifikátory
SIS: 247185
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Linková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
17. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětský domov se školou, institucionální výchova, rizikové chování, ústavní výchovaKlíčová slova (anglicky)
children's home with school, instituional education, risky behaviour, instituional educationDiplomová práce se zabývá okolnostmi vedoucími k umístění dětí do konkrétního dětského domova se školou a možnostmi prevence jejich rizikového chování. Teoretická část představuje náhled do rizikového chování i institucionální výchovy. Praktická část představuje analýzu spisovné dokumentace a životních příběhů vybraných participantů za účelem zjištění okolností vedoucí k jejich umístění do vybraného konkrétního zařízení. Představuje také možnosti vzdělávání a možnosti prevence rizikového chování umístěných jedinců v tomto zařízení na základě rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Záměrem práce je představení uceleného obrazu o problematice ústavní výchovy týkající se konkrétního dětského domova se školou. Závěrem šetření je zjištění, že okolnosti pro umístění se u jednotlivých participantů vyplývající jak analýzou rozhovoru, tak analýzou dokumentace, shodují. Zásadní nesnáz pramení z rodiny, tedy nevyhovující sociální podmínky, často nefunkční prostředí rodiny. U všech vybraných participantů se objevuje rizikové chování zahrnující sociálně patologické jevy, například návykové látky, nevhodná parta, trestná činnost, záškoláctví, útěky a další, které výrazně narušují a ovlivňují rodinné vztahy. KLÍČOVÁ SLOVA dětský domov se školou, institucionální výchova, rizikové chování, ústavní výchova
The diploma thesis deals with the circumstances leading to the placement of children in a specific children's home with a school and the possibilities of preventing their risky behavior. The theoretical part presents an insight into risky behavior and institutional education. The practical part presents an analysis of the written documentation and life stories of the selected participants in order to determine the circumsances leading to their placement in a selected specific facility. It also presents the possibilities of education and prevention of risky behavior of individuals placed in this facility based on interview with pedagogical staff. The aim of the thesis is to present a comprehensive picture of the issues of institucional education related to a specific children's home with a school. The investigation concludes by finding that the circumstances for placement are consistent for each participant, as revealed by both the interview and documentation analysis. The fundamental difficulty stems from the family, i.e. inadequate social conditions, often dysfuncional family environment. All of the selected participants exhibit risky behaviors including social pathologies such as substance abuse, inappropriate cliques, criminal aktivity, truancy, running away and other behaviours that...