Role asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na základní a střední škole
The role of the teacher assistant in the process of inclusive education in primary and secondary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180516Identifikátory
SIS: 246957
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Richterová, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
17. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze, učitel, základní škola, střední škola, spolupráceKlíčová slova (anglicky)
Teaching assistant, pupil with special educational needs, inclusion, teacher, primary school, secondary school, cooperationDiplomová práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na základní a střední škole. Teoretická část rozdělená na čtyři okruhy popisuje teoretická východiska. Je v ní pojednáváno o pozici asistenta pedagoga, jeho roli při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i bez nich, o spolupráci asistenta pedagoga s ostatními pedagogy a rodiči a v neposlední řadě také o samotných žácích se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání. Empirická část zaměřená na roli asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na vybrané základní a střední škole v sobě zahrnuje kvalitativní výzkum, jehož výstupem je případová studie této školy. Ve výzkumném šetření je využito polostrukturovaných rozhovorů, pozorování a analýzy dokumentů. Cílem šetření je analyzovat práci asistentů pedagoga na vybrané škole. Výsledky šetření přinášejí informace o tom, jakým způsobem je profese asistenta pedagoga na této škole vnímána a využívána. Diplomová práce může sloužit jako příklad dobré praxe, jak asistenty využívat v rámci inkluzivního vzdělávání.
This diploma thesis consists of the role of teaching assistant in an inclusive education in elementary and middle school. Theorethical part is devided into four parts and explains theorethical points. It discusses the position of the teaching assistant, the assistant's role in the education of pupils with and without special educational needs, the cooperation of the teaching assistant with other teachers and parents and last but not least about the pupils with special educational needs and their education. Empirical part is focused on the role of the teaching assistant in the process of an inclusive education in an selected elementary and middle school, in which it contains a qualitative study, which results in a situational study of the school. Semi- structured interviews were used in the research as well as observation and analysis of documents. The goal of this research is to analyse the work of teaching assistants at the selected school. The results of this research bring information about how the teaching assistant profession is perceived and used at this specific school. The diploma thesis can be used as an example of a good practice on how to use the teaching assistant in an inclusive education.