Využití metod a technik dramatické výchovy v třídnických hodinách
Using of methods and techniques of drama education in class lessons
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180556Identifikátory
SIS: 258268
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanyš Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
třídnické hodiny, dramatická výchova, prevence, rizikové chování, pozitivní klimaKlíčová slova (anglicky)
class lessons, drama education, prevention, risky behaviour, positive atmospherePředložená práce se zabývá možností využití dramatické výchovy za účelem prevence a řešení problémových situací ve škole. Třídnické hodiny hrají při práci s třídním kolektivem zcela zásadní roli. Učitel má během nich možnost nejen řešit organizační záležitosti ale také budovat ve třídě pozitivní klima. Dramatická výchova mu v tomto ohledu může do značné míry pomoci, protože se jedná o velice efektivní nástroj osobnostního a sociálního rozvoje. Cílem předložené práce je ověřit účinnost dramatické výchovy jako nástroje prevence a řešení problémových situací v třídnických hodinách. Za tímto účelem bylo připraveno šest třídnických hodin založených na principech dramatické výchovy. Tyto lekce se zaměřují na budování dobrých vztahů ve třídě, rozvoj komunikačních dovedností, prevenci šikany a budování respektu vůči osobám z odlišných sociokulturních podmínek. Jednotlivé lekce byly realizovány ve vybrané třídě, aby bylo možné posoudit jejich využitelnost pro praxi. Efektivita navržených lekcí byla ověřována prostřednictvím dotazníkového šetření a hospitací ze strany školní psycholožky. Na základě průběhu realizace jednotlivých vyučovacích hodin a z výsledků dotazníkového šetření mezi žáky bylo zjevné, že žáci na tento typ třídnických hodin reagovali velice pozitivně. Dotazníky byly zpracovány formou...
This work explores the potential use of drama education for preventing and addressing problem situations in schools. Class lessons play a crucial role in fostering a positive classroom environment, and drama education can be an effective tool for personal and social development in this context. The aim of this study is to evaluate the effectiveness of drama education as a means of preventing and addressing problem situations in the classroom. To achieve this, six drama-based lessons were prepared, focusing on fostering positive relationships, developing communication skills, preventing bullying, and promoting respect for individuals from diverse socio-cultural backgrounds. These lessons were implemented in a selected class, and their effectiveness was assessed through a questionnaire survey and visits by the school psychologist. Based on the progress of the lessons and the feedback from the students through the questionnaire survey, it was evident that the students responded positively to this type of classroom instruction, finding it effective in addressing important topics. The questionnaires were processed in the form of open-ended questions, closed questions with multiple-choice options, as well as dichotomous and scaled questions. The students were convinced that important topics can be...