Zobrazit minimální záznam

Support of Cognitive Skills of Seniors of in Residental Care Homes
dc.contributor.advisorFelcmanová, Lenka
dc.creatorKňavová, Kristýna
dc.date.accessioned2023-07-24T17:04:49Z
dc.date.available2023-07-24T17:04:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180587
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the possibilities of supporting the activation of cognitive abilities in the elderly. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on the definition of the aging process of an individual with an emphasis on changes in cognitive functions and the possibility of supporting their stimulation. In the practical part, the results of qualitative research are presented, in which data collection was carried out through semi-structured interviews with workers and clients of four homes for the elderly and supported by deliberate observation of the activation of cognitive functions. The main goal is to gain an overview of the content and forms of activation activities with a focus on cognitive functions in the selected devices. The goal is also to obtain an overview of the frequency, differentiation and effectiveness of the above-mentioned activation activities in the selected facilities and to create a general recommendation for facility staff with the intention of improving or supplementing the portfolio of provided activities. KEYWORDS 1. Age and aging, cognitive function, impairment of cognitive functions, development of cognitive functions, Dementia, institutional careen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá možnostmi podpory aktivizace kognitivních schopností v seniorském věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na definici procesu stárnutí jedince s důrazem na změny kognitivních funkcí a možnosti podpory jejich stimulace. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumu, u něhož byl sběr dat realizován prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pracovníky a klienty čtyř domovů pro seniory a podpořen záměrným pozorováním aktivizace kognitivních funkcí. Hlavním cílem je získání přehledu o obsahu a formách aktivizačních činností se zaměřením na kognitivní funkce ve zvolených zařízeních. Cílem je také získání přehledu o frekvenci, diferenciaci a efektivitě výše zmíněných aktivizačních činností ve zvolených zařízeních a vytvoření obecného doporučení pro pracovníky zařízení se záměrem zkvalitnit či doplnit portfolio poskytovaných aktivit. KLÍČOVÁ SLOVA Stáří a stárnutí, kognitivní funkce, narušení kognitivních funkcí, rozvoj kognitivních funkcí, Demence, institucionální péčecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectAge and agingen_US
dc.subjectcognitive functionen_US
dc.subjectimpairment of cognitive functionsen_US
dc.subjectdevelopment of cognitive functionsen_US
dc.subjectDementiaen_US
dc.subjectinstitutional careen_US
dc.subjectStáří a stárnutícs_CZ
dc.subjectkognitivní funkcecs_CZ
dc.subjectnarušení kognitivních funkcícs_CZ
dc.subjectrozvoj kognitivních funkcícs_CZ
dc.subjectDemencecs_CZ
dc.subjectinstitucionální péčecs_CZ
dc.titlePodpora kognitivních schopností seniorů v rezidenčních zařízeníchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-18
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId249710
dc.title.translatedSupport of Cognitive Skills of Seniors of in Residental Care Homesen_US
dc.contributor.refereeŠiška, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá možnostmi podpory aktivizace kognitivních schopností v seniorském věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na definici procesu stárnutí jedince s důrazem na změny kognitivních funkcí a možnosti podpory jejich stimulace. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumu, u něhož byl sběr dat realizován prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pracovníky a klienty čtyř domovů pro seniory a podpořen záměrným pozorováním aktivizace kognitivních funkcí. Hlavním cílem je získání přehledu o obsahu a formách aktivizačních činností se zaměřením na kognitivní funkce ve zvolených zařízeních. Cílem je také získání přehledu o frekvenci, diferenciaci a efektivitě výše zmíněných aktivizačních činností ve zvolených zařízeních a vytvoření obecného doporučení pro pracovníky zařízení se záměrem zkvalitnit či doplnit portfolio poskytovaných aktivit. KLÍČOVÁ SLOVA Stáří a stárnutí, kognitivní funkce, narušení kognitivních funkcí, rozvoj kognitivních funkcí, Demence, institucionální péčecs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the possibilities of supporting the activation of cognitive abilities in the elderly. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on the definition of the aging process of an individual with an emphasis on changes in cognitive functions and the possibility of supporting their stimulation. In the practical part, the results of qualitative research are presented, in which data collection was carried out through semi-structured interviews with workers and clients of four homes for the elderly and supported by deliberate observation of the activation of cognitive functions. The main goal is to gain an overview of the content and forms of activation activities with a focus on cognitive functions in the selected devices. The goal is also to obtain an overview of the frequency, differentiation and effectiveness of the above-mentioned activation activities in the selected facilities and to create a general recommendation for facility staff with the intention of improving or supplementing the portfolio of provided activities. KEYWORDS 1. Age and aging, cognitive function, impairment of cognitive functions, development of cognitive functions, Dementia, institutional careen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV