dc.contributor.advisor | Bílek, Martin | |
dc.creator | Pospíšilová, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T17:06:37Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T17:06:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/180591 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with the use of elements of augmented reality in the teaching of chemistry at lower secondary school. We chose to use augmented reality in teaching because of the constant development of digital technologies and the effort to involve them more in education. In the theoretical part, we deal with the phenomenon of augmented reality and its use in education. We present several augmented reality applications that can be used in the teaching of chemistry, of which we focus more closely on the VividBooks applications, with which we work in the practical part. Furthermore, the theoretical part presents the topics of chemistry teaching in the framework educational programmes for lower secondary education (RVP ZV) and in the school educational programme (ŠVP) of the Velvary Elementary School, in which the AR VividBooks application was used and examined. We also describe the principles of the case study, which we used as a research method in the practical part. In the practical part, we started implementing a case study with introductory interviews with pupils and teaching assistants of the eighth grade of Velvary Elementary school. This was followed by six lessons using AR VividBooks applications in all three classes, during which we described the activity and reactions of the... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá využíváním prvků smíšené reality ve výuce chemie na základní škole. Využití smíšené reality ve výuce jsme zvolili z důvodu neustálého rozvoje digitálních technologií a snahy o jejich větší zapojování do vzdělávání. V teoretické části se zabýváme fenoménem smíšené reality a jejího použití ve vzdělávání. Představujeme několik aplikací smíšené reality využitelné ve výuce chemie, z nichž se blíže zaměřujeme na aplikace VividBooks, s nimiž pracujeme v praktické části. Dále teoretická část prezentuje témata výuky chemie v RVP ZV a v ŠVP Základní školy Velvary, v nichž byly aplikace AR VividBooks použity a zkoumány. Popisujeme i principy případové studie, kterou jsme jako výzkumnou metodu v praktické části použili. V praktické části jsme začali realizovat případovou studii vstupními rozhovory se žáky a asistenty pedagoga osmého ročníku ZŠ Velvary. Následovalo šest vyučovacích hodin s využitím aplikací AR VividBooks ve všech třech třídách, při kterých jsme popisovali aktivitu a reakce žáků. Na závěr jsme provedli výstupní rozhovory se žáky i s asistenty pedagoga. Ve výsledku založeném na hodnocení v průběhu výuky a porovnávání vstupních a výstupních rozhovorů se žáky a s asistenty pedagoga jsme používání prvků smíšené reality v aplikacích VividBooks označili za přínosné. Žáky... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Augmented reality | en_US |
dc.subject | Chemistry Education at Lower Secondary School | en_US |
dc.subject | Vividbooks | en_US |
dc.subject | Smíšená realita | cs_CZ |
dc.subject | Výuka chemie na základní škole | cs_CZ |
dc.subject | Vividbooks | cs_CZ |
dc.title | Využití smíšené reality ve výuce chemie na základní škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-05-18 | |
dc.description.department | Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 247735 | |
dc.title.translated | The use of Augmented Reality in Chemistry Education at Lower Secondary School | en_US |
dc.contributor.referee | Kuhnová, Marta | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá využíváním prvků smíšené reality ve výuce chemie na základní škole. Využití smíšené reality ve výuce jsme zvolili z důvodu neustálého rozvoje digitálních technologií a snahy o jejich větší zapojování do vzdělávání. V teoretické části se zabýváme fenoménem smíšené reality a jejího použití ve vzdělávání. Představujeme několik aplikací smíšené reality využitelné ve výuce chemie, z nichž se blíže zaměřujeme na aplikace VividBooks, s nimiž pracujeme v praktické části. Dále teoretická část prezentuje témata výuky chemie v RVP ZV a v ŠVP Základní školy Velvary, v nichž byly aplikace AR VividBooks použity a zkoumány. Popisujeme i principy případové studie, kterou jsme jako výzkumnou metodu v praktické části použili. V praktické části jsme začali realizovat případovou studii vstupními rozhovory se žáky a asistenty pedagoga osmého ročníku ZŠ Velvary. Následovalo šest vyučovacích hodin s využitím aplikací AR VividBooks ve všech třech třídách, při kterých jsme popisovali aktivitu a reakce žáků. Na závěr jsme provedli výstupní rozhovory se žáky i s asistenty pedagoga. Ve výsledku založeném na hodnocení v průběhu výuky a porovnávání vstupních a výstupních rozhovorů se žáky a s asistenty pedagoga jsme používání prvků smíšené reality v aplikacích VividBooks označili za přínosné. Žáky... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with the use of elements of augmented reality in the teaching of chemistry at lower secondary school. We chose to use augmented reality in teaching because of the constant development of digital technologies and the effort to involve them more in education. In the theoretical part, we deal with the phenomenon of augmented reality and its use in education. We present several augmented reality applications that can be used in the teaching of chemistry, of which we focus more closely on the VividBooks applications, with which we work in the practical part. Furthermore, the theoretical part presents the topics of chemistry teaching in the framework educational programmes for lower secondary education (RVP ZV) and in the school educational programme (ŠVP) of the Velvary Elementary School, in which the AR VividBooks application was used and examined. We also describe the principles of the case study, which we used as a research method in the practical part. In the practical part, we started implementing a case study with introductory interviews with pupils and teaching assistants of the eighth grade of Velvary Elementary school. This was followed by six lessons using AR VividBooks applications in all three classes, during which we described the activity and reactions of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |