Využití ergoterapie u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku
Use of ergotherapy for Down's syndrome in preschool age
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180696Identifikátory
SIS: 245728
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Downův syndrom, ergoterapie, předškolní věk, jemná motorika, hrubá motorikaKlíčová slova (anglicky)
Down syndrome, ergotherapy, preschool age, fine motor skills, gross motor skillsDiplomová práce Využití ergoterapie u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku se zabývá využitím ergoterapie jako nástroje pro rozvoj jemné a hrubé motoriky u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku. Práci tvoří dvě části. Teoretická část definuje problematiku Downova syndromu, dále popisuje specifika ve vývoji dítěte s mentálním postižením v předškolním věku, se zaměřením na vývoj jemné a hrubé motoriky a v poslední části shrnuje dosavadní poznatky o ergoterapii a jejím využití u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku. Praktická část popisuje návrh ergoterapeutického programu zaměřeného na rozvoj jemné a hrubé motoriky u dětí s Downovým syndromem a následně prostřednictvím akčního výzkumu ověřuje jeho využitelnost v praxi. Do ověřování využitelnosti byly zapojeny tři děti s Downovým syndromem ve věku čtyř až pěti let a byl porovnáván jejich posun v rámci jednotlivých dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky. Výsledky výzkumu ukazují, že navržený program je využitelný v praxi, a zároveň dávají náměty na jeho úpravy pro další využití.
The diploma thesis Use of ergotherapy fro Down's syndrome in preschool age deals with the use of ergotherapy as a tool for the development of fine and gross motor skills in children with Down syndrome in preschool age. The work consists of two parts. The theoretical part defines the issue of Down syndrome, then describes the specifics of the development of a child with an intellectual disability in preschool age, with a focus on the development of fine and gross motor skills, and the last part summarizes the current knowledge about ergotherapy and its use in children with Down syndrome in preschool age. The second part describes the design of an occupational therapy program focused on the development of fine and gross motor skills in children with Down syndrome and then verifies its applicability in practice through action research. Three children wit Down syndrome aged of four to five were involved in the usability testing and their progress in individual fine and gross motor skills was compared. The results of the research show that the proposed program is usable in practice and at the same time give suggestions for its modifications for further use.